Talent — Jrg. 7 (januari 2005) Nr. 1

Thema: FAALANGST

3 Masker op
Redactioneel
Eleonoor van Gerven

4 Vaker faalangst bij begaafde pubers?
Thema
Marianne Pluymakers
Hoe herken je het en hoe ga je ermee om? Zowel het ontstaan als het oplossen van faalangst blijkt een interactief proces. Werk aan de winkel!

7 Falen, daar moet je tegen kunnen
Thema
Eleonoor van Gerven
Via een strategie voor effectieve taakaanpak en het ontwikkelen van een positief zelfbeeld ontdekken basisschoolleerlingen dat falen een normale ervaring is.

10 Alles onder controle
OPVOEDING
Hennie Ribbens
De agenda van kinderen zit soms overvol, of juist niet. Wie bepaalt dat en voor wie levert dat eigenlijk een probleem op? Ouders aan het woord.

12 Ouders en school samen op zoek naar de oplossing voor een conflict
OPVOEDING
Jacqueline van Swet en Wilma Boom-Pelle
Als ouders en school van mening verschillen: de gespecialiseerde mediator helpt voorkomen dat een kind thuis komt te zitten of van school moet veranderen.

14 Zoveel hoofden, zoveel breinen
venster
Agnes Burger-Veltmeijer

15 Wij waren bevoorrechte ouders
OPVOEDING
Joke Meijer
Talent interviewde een moeder van twee hoogbegaafde kinderen en krijgt een kijkje in een opvoedingskeuken. Dat anderszijn van haar kinderen lag dus niet aan de opvoeding…

18 Noten leren als je slim Žn dyslectisch bent
BASISONDERWIJS
Maaike Konings
Kunnen hoogintelligente dyslectische kinderen net zo goed muziek lezen als hoogintelligente niet-dyslectische kinderen? Een onderzoeksverslag.

21 Verleiden van toptalenten aan de Alma Mater
WETENSCHAP
Vittorio Busato
Het dalende academische niveau moet worden aangepakt. Vittorio Busato verdiepte zich in het onderwerp en stak onder meer zijn licht op tijdens een studiedag van het Landelijk +Netwerk.

23 Een ‘must’ voor hoogbegaafden?
VOORTGEZET ONDERWIJS
Hester Klaassens
Is tweetalig onderwijs een blijvende uitdaging of een aardig extraatje? En welke rol is nog weggelegd voor het docententeam?

26 Sterksel vindt vastere vorm, maar blijft zoeken
ONDERWIJS
Anthon Keuchenius
De waardering van de onderwijsinspectie voor het Centrum voor Creatief Leren levert helaas geen geld op. Het CCL, een unicum in onderwijsland, is haar tijd ver vooruit.

28 De wervelwind is thuis!
OPVOEDING
JosŽ Kuipers
JosŽ beschrijft de overstap van overleven naar beleven. Een artikel voor de gestresste ouder van een druk hoogbegaafde kind.

31 ACHTER HET NIEUWS
Marrigje de Bok
Steeds meer kinderen brengen dagelijks tijd door achter de computer met chatten via internet. Sommige kinderen wel tot vier uur per dag. Wordt het tijd voor een digitaal dieet en een slot op internet of valt het allemaal wel mee en heeft al dat chatten ook goede kanten voor hoogbegaafde kinderen?

32 Voorbij de burgermoraal
WETENSCHAP
Anthon Keuchenius
Dit interview met de Ruyter en Steutel is de eerste van twee artikelen over hoogbegaafdheid en morele opvoeding. In dit artikel: het belang van deugdzaamheid voor de hoogbegaafde mens.

34 Leren in stijl
BASISONDERWIJS
Dolf Janson
Verrijking vraagt om afstemming, want is de leerling een toetser, kijker, denker of doener? En welke leerstijlvoorkeur heeft de leerkracht zelf?

37 Reken Flic-Flac als hersengymnastiek
leermiddelen
Eleonoor van Gerven

38 Uilenwerk
plus!
Dolf Janson, Marant-E.D. – Arnhem ( d.janson@marant-ed.nl)