Talent — Jrg. 6 (mei 2004) Nr. 3

Thema: verbaal-performaalkloof

4 Niet ‘daarom …’ maar ‘waarom?’

THEMA
Judith Reuver & Willy Peters
Welke betekenis moeten we toekennen aan een verbaal-performaal discrepantie?

7 Indianenverhalen en oplossingen

THEMA
Eleonoor van Gerven
Een verschil tussen verbale en performale intelligentie leidt niet tot onoplosbare problemen.

10 Herkenning en erkenning
Dolf Janson
De omgeving heeft veel invloed op de ontwikkeling van kinderen. Om echt goed te kunnen zien, moet die omgeving anders leren kijken.

13 Hoe maak je de juiste keuze?

Hennie Ribbens
Naar welk vakantieadres of kamp stuur je je hoogbegaafde kind? Waar vinden kinderen en jongeren voldoende uitdaging en treffen ze bovendien gelijkgestemden?

16 ‘IJsberen in de kleedkamer’
Hennie Ribbens
De 18-jarige Robin Bleeker beklimt zonder schroom elk Nederlands podium en brengt met verve zijn gelijknamige cabaretprogramma. ‘Mijn toekomst ligt bij het cabaret.’

18 Lekker productgericht werken!
Dolf Janson
‘Kant-en-klare werkbladen passen niet in het concept van een rijke leeromgeving. Kinderen die op onderzoek uitgaan, hebben genoeg aan een groot wit vel of een stapel lege kaartjes.’

21 Aanpassen… of je eigen gang gaan?
Evelien Janson
Hoogbegaafde volwassenen kunnen door hun karakter en interactiestijl vastlopen op bepaalde gebieden in hun leven. Psychomotorische therapie (PMT) kan een uitkomst zijn.

24 De plusafdeling
Akke Katsma
‘Leerlingen en docenten van een plusklas profiteren van de directe dynamiek van het maken van nieuw onderwijs.’

27 High Ability Studies
Jan te Nijenhuis
Een bespreking van drie studies uit het tijdschrift High Ability Studies.

RUBRIEKEN

3 Constructief
REDACTIE
Eleonoor van Gerven

12 Interactie met de docent
venster

Agnes Burger-Veltmeijer
Hoogbegaafdheid in een breder maatschappelijk perspectief

23 “Als het niet goed gaat opschool, kun je je kind beter thuishouden. “

Discussie


29 Tridio
VERRIJKINGSMATERIAAL

Eleonoor van Gerven
Van de derde dimensie naar het platte vlak en terug

30 Mensa Tsechi‘

FF LEZEN

Internationaal Zomerkamp 2004 voor hoogbegaafden en hun families