Talent — Jrg. 6 (februari 2004) Nr. 1

Thema: Netwerken als leerstrategie

3 Demonstratie
REDACTIONEEL
Eleonoor van Gerven

4 Netwerken als leerstrategie
THEMA
Eleonoor van Gerven
Met het TASC-model kunnen hoogbegaafde kinderen in een vroeg stadium leren leren.

7 Een school is om te leren
THEMA
Irene Markus
Een kwalitatief onderzoek naar de schoolbeleving van hoogbegaafde kinderen.

10 Verlangen naar de Academia
Vittorio Busato
Het reguliere onderwijs vraagt om differentiatie. De plusprogramma’s op de universiteit bieden de gemotiveerde en getalenteerde student iets extra’s.

13 Angstige kinderen
Agnes Burger-Veltmeijer
Hoe als ouder om te gaan met je angstige (hoog)begaafde kind?

16 Positief blijven en doorzetten
Hennie Ribbens
Hoogbegaafd en gehandicapt zijn. Het lijkt misschien erger dan het is. Een hoge intelligentie kan namelijk een positief effect hebben op de lichamelijke beperking en omgekeerd.

18 ‘Advanced Placement en Multiple Intelligences’
Marianne Pluymakers
In deze bijdrage twee idee‘n van Gardner en Stemberg, Amerikaanse coryfee‘n op het gebied van intelligentie en onderwijs.

21 Inzicht werkt verhelderend
Heleen Florusse & Blanca Smit
Hoe komt het dat een hardwerkende hoogbegaafde leerling of student niet altijd succesvol is?

24 Hoogbegaafdheid en versnelling: een beetje vreemd maar wel leuk
Nielske de Raad & Lianne Hoogeveen
Wat zijn de ervaringen van brugklasdocenten met hoogbegaafde leerlingen? En wat is hun houding ten aanzien van het laten versnellen van leerlingen binnen het basisonderwijs?

27 Testend Nederland in rep en roer: perikelen rond de WISC-III
Ed Hupkens
Afgelopen jaar was er veel commotie en ophef rond de nieuwe WISC. Wat was er allemaal mis met de WISC-III?

RUBRIEKEN

12 De Cito-score ‘heilig’?

De praktijk


23 ‘Ouders geven genen door aan hun kinderen, verder doet de peergroup het opvoedingswerk. Invloed van ouders en leraren is grotendeels een illusie’

Discussie


29 Een knikkerbaan (van Cuboro) is niet alleen voor kleuters!
LEERMIDDELEN – VERRIJKINGSMATERIAAL


30 Samenwerking drie belangenverenigingen hoogbegaafdheid
FF LEZEN
Op 10 mei 2003 hebben Choochem, HINT Nederland en Pharos besloten te gaan samenwerken.