Talent — Jrg. 4 (november 2002) Nr. 7

6 Een school voor elk talent
THEMA
Hennie Ribbens
Een uniek kunstproject op Pleincollege Sint Joris.

9 De weg naar de top
THEMA
Eleonoor van Gerven
Een interview met mode-ontwerper Ronald van der Kemp over creativiteit, intelligentie en doorzettingsvermogen.

13 Glijden in het voortgezet onder wijs
Eleonoor van Gerven
Hoogbegaafde kinderen die hun niveau niet halen en maar een niveau lager aan het werk moeten. Het schrikbeeld voor veel ouders, realiteit voor veel hoogbegaafde leerlingen.

16 Laat ze zelf hun ontwikkeling regisseren
Thea Schepers
‘De klassen moeten verdwijnen, zodat alle leerlingen, ook de hoogbegaafden, zich weer thuisvoelen op school’. Aan het woord emeritus hoogleraar Luc Stevens

18 Kijkwijzer materiaal voor (hoog)begaafde kinderen
Henny Spaargaren
Gestructureerd kijken naar verrijkingsmateriaal helpt bij selectie. Henny Spaargaren licht het gebruik van de kijkwijzer toe.

21 Een scholennetwerk (hoog)begaafdheid
Greet de Boer en Ester Cuijpers
Een scholennetwerk hoogbegaafdheid gaat zich geheel richten op de optimalisering van onderwijs aan en zorg voor (hoog)begaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs. Twee CPS-medewerksters aan het woord hierover.

24 Intelligentie: forse erfenis, klein beetje opvoeding
Jelle Heidstra
Intelligentie is grotendeels erfelijk bepaald, maar hoe erfelijk is intelligentie nu eigenlijk? Talent sprak met dr. Dani‘lle Posthuma.

27 Begaafde, hoogbegaafde en extreembegaafde kinderen
Jan te Nijenhuis
Talent interviewde prof. David Lubinski, expert op het gebied van onderzoek naar begaafde, hoogbegaafde en extreembegaafde kinderen.

RUBRIEKEN

3 Redactie
4 Opgemerkt
12 De praktijk
23 Discussie
29 Uit de oude doos
30 FF lezen