Talent — Jrg. 21 (januari 2019) nr. 1

04 Nobody is perfect
Deze keer gaat de stelling over leren relativeren! Sandra Leefmans schreef het boek ‘Te slim om te slagen; over succesangst bij hoogbegaafden.’ Succesangst kan volgens haar leren onmogelijk maken. Mark Pegels (Open Universiteit) concludeerde een paar jaar geleden echter dat
hoogbegaafdheid geen invloed heeft op de angsttotaalscore of op de scores van de afzonderlijke angstcategorieën. Wie heeft gelijk?

06 ‘Moeilijk moet!’ is het motto bij hoogbegaafdheidsdidactiek
Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

12 ‘Ons doel is kinderen gelukkig te maken’
Het hoogbegaafdenonderwijs op OBS ’t Schöppert in Hengelo staat er prima op. Kinderen doen het goed, ouders zijn dik tevreden. Toch is directeur Habib Faal niet onverdeeld gelukkig met de gang van zaken. ‘Deze school zou niet nodig moeten zijn.’

18 Maak het slapende talent in je kind wakker
Artistieke begaafdheid blijkt voor ouders vaak moeilijk te herkennen. Toch zoeken veel hoogbegaafde kinderen al op vroege leeftijd een artistieke uitlaatklep. Renata Hamsikova vertelt hoe deze eigenschappen herkend en gestimuleerd kunnen worden.

24 Mensa awards: hart onder de riem van alle hoogbegaafden
Hoogbegaafden moeten vaak heel veel hobbels overwinnen voordat ze hun talenten ten volle kunnen ontplooien. Maar dit geldt zeker niet voor iedereen. Succes en persoonlijk geluk zijn zeker mogelijk. Kijk maar naar de winnaars van de Mensa Awards.

En verder
09 Column Maddy Hageman
10 Kort nieuws
11 Challenge
15 Column Annemieke van Manen
16 HB-Portret
21 ‘Alle hoogbegaafde kinderen lijken uit de grachtengordel te komen.’
27 Carla’s Corner
28 Vooruit
30 Boeken