Talent — Jrg. 19 (september 2017) nr. 5

04 Zijn hoogbegaafde kinderen (on)gelukkiger dan andere kinderen?
Intelligentie kan je succesvol maken, maar ook je geluk in de weg staan. Hoogleraar Raj Raghunathan schreef er een boek over: If you’re so smart, why aren’t you happy? De Stelling gaat deze keer over geluk. Raghunathan wijst erop dat het nastreven van ‘de beste willen zijn’ juist ongelukkig maakt omdat je je dan met andere gaat vergelijken. Hoe denken experts en begeleiders hierover?

06 Renata Hamsikova’s strijd voor de rechten van hoogbegaafde kinderen
Productief, betrokken, eigenzinnig en ondernemend. Deze woorden typeren Renata Hamsikova. ‘Verrijken en compacten is mooi’, zo vindt ze ‘maar daarnaast is versnellen meestal beter. We moeten gewoon de ontwikkeling van een hoogbegaafd kind volgen. Meer niet. Daar hebben ze recht op. Dat staat in de Nederlandse wet.’ Een vrouw met een missie.

12 Chaotisch en boeiend gaat prima samen
De Topklas van de Van Dijckschool in Bilthoven krijgt biologieles van een hooggepensioneerd gepromoveerd bioloog. Een win-win-win situatie voor juf Lies zelf, juf Susanne en de kinderen. Het begon als gastles toen een meisje uit de Topklas tijdens een heide-uitje opmerkte dat haar buurvrouw Lies vast antwoord zou hebben op alle vragen die de natuur opriep. Hoe ziet zo’n les eruit?

18 Hoe gaat Leiden met talentvolle kinderen om?
Twee jaar geleden startte de Leidse Aanpak voor Talentontwikkeling (LATO). Meer dan 20 samenwerkingspartners uit alle lagen van het onderwijs ondersteunen (hoog)begaafde kinderen en jongvolwassenen in het ontplooien van hun talenten. ‘Het is nog heikel om te doen voor slimme kinderen’, vertelt projectcoördinator Lineke van Tricht.

21 In HB-portret: Tamara Duijvesteijn
Sinds acht jaar weet Tamara Duijvesteijn dat ze hoogbegaafd is. ‘Die score veranderde het nodige voor me. Ik heb toen besloten om meer uit mijn mogelijkheden te gaan halen.’ Op de basisschool en de middelbare school viel ze niet zo op. Ze switchte enkele malen van studie. Nu werkt ze als office manager. Dat werk bevalt prima. ‘Ik heb mijn minpunten weten te accepteren.’

22 Een nieuwe kans
Kinderen die zo ernstige problemen op school ondervinden dat zij uiteindelijk thuis komen te zitten, hebben rust, begrip en erkenning nodig. Pas als zij hersteld zijn, kan er een nieuw perspectief ontstaan. Annette Daams richtte Welzien op om kinderen daarin te begeleiden en de partijen samen te brengen. ‘Ik geloof in samenwerking, voor het gezamenlijke doel: dat het goed gaat met het kind!’.

En verder:

11 Kort nieuws

15 Hoe een genius kan groeien

17 Column Maddy Hageman

20 Challenge

25 Column Annette Bolder-Oorthuysen

26 Kiezen voor differentiatie door de eigen leerkracht en in de eigen klas

28 Vooruit

29 Column Annemieke van Manen

30 Carla’s Corner

31 Meten en Weten