Talent — Jrg. 18 (september 2016) nr. 5

04 De Stelling

04 Worstelen en boven komen
Wie denkt dat HB’ers, heeft het mis. Kennelijk is de weg die HB’ers afleggen hobbeliger dan die van de gemiddelde student. Wat extra aandacht, een HB-café en een laagdrempelige netwerkborrel bieden wellicht uitkomst. HB’ers van de Wageningen Universiteit delen hun ervaringen.

09 Column Maddy Hageman

10 Kort nieuws

11 Column Annemieke van Manen

12 Woorden en beelden laten spreken
Wil je in de klas, op ouderavonden of tijdens studiedagen leerlingen, ouders of collega’s iets verrassends voorschotelen over hoogbegaafdheid? In deze uitgave van Talent een aantal video’s die misschien oren en ogen openen, zorgen voor meer begrip of een mooie aanzit tot een pittige discussie vormen.

14 Testen, wanneer en waarom?
Je ziet dat er iets ‘anders’ is met je kind om met een leerling in de klas. Wat doe je? Wanneer biedt neuropsychologisch onderzoek uitkomst? ‘Kinderen ervaren neuropsychologisch onderzoek doorgaans als uitdagend en divers’, vertelt klinisch psycholoog Claudia König. ‘Het zijn leuke taakjes’.

17 Carla’s Corner

18 Passend van peuter tot puber
Kinderen worden niet pas in groep vijf hoogbegaafd en zijn dat niet slechts een ochtend per week. De ene hoogbegaafde leerling heeft bovendien iets anders nodig dan de andere. Petra van Wieringen en Herman Langhorst over passend onderwijs voor àlle leerlingen in Drenthe.

21 Dolumn Lidy Mulders

22 Een plaats voor de hoogbegaafde in de groep

24 Het goede doen. Het kwade laten

26 Vooruit

28 Aanpassen en relativeren
Anouk van Kampen (27) sloeg twee klassen over. Nu is ze redacteur bij de NRC en loopt via een uitwisselingsproject stage bij Die Welt in Berlijn. Ondanks het leeftijdsverschil met haar klasgenootjes had ze een onbekommerde schooltijd. Daarbij hielpen twee andere talenten haar: aanpassen en relativeren. Een interview.

31 Meten en weten
Redacteur Ben Daeter speurt iedere uitgave van Talent het internet af naar bijzondere wetenswaardigheden over begaafdheid. Deze rubriek bevat tal van verwijzingen naar onderzoeksrapportages, interviews en artikleen verschenen in andere media die anders niet zo snel opgepikt worden.