Talent — Jrg. 18 (juni 2016) nr. 4

04 Waar of niet waar?
‘Staatssecretaris Sander Dekker stelt de resultaten van het hoogbegaafdenbeleid in het voorgezet onderwijs (veel) te rooskleurig voor.’ Zo luidt de stelling van onze gelijknamige rubriek deze keer. Wil de bewindsman iets te gemakkelijk scoren of is er daadwerkelijk een klein wonder verricht in dit korte tijdsbestek?

06 en 28 Hoe zien de masteropleidingen voor hoogbegaafdenspecialist eruit?
Martine Grummer voltooide als eerste student aan Radboud Universiteit de master Gifted Education. Hiermee voldoet ze tevens aan de eisen die de ECHA aan haar studenten stelt. Door haar bril krijgen we een beeld van deze opleiding. Naomi Knoppers schreef zich jaar geleden in als Master SEN student. In een persoonlijk relaas vertelt ze hoe het haar bevalt.

09 Goed lesgeven aan hoogbegaafde kinderen
Als specialist hoogbegaafdheid krijgt Lonneke Snijder vaak de vraag welk lesmateriaal geschikt is voor deze leerlingen. In dit artikel geeft zij uitleg waarom deze kinderen werkelijk andere leerbehoefte hebben en geeft ze zeven tips om hoogbegaafde leerlingen gemotiveerd aan het werk te krijgen én te houden.

14 Sonny Floyd de Jong: een creatief bèta-brein
Sonny Floyd de Jong (17) schreef op Twitter: ‘Ik word altijd zo vrolijk van wiskunde-examens…’ Op de erbij geplaatste foto een foutloze uitwerking van een wiskunde-opgave met in plaats van die gebruikelijke symbolen x, y en F nu vierkante en driehoekige smileys en muzieksleutels. Een portret van een bijzonder getalenteerde jongvolwassene die ook nog eens heel goed in zijn vel zit.

18 Zijn aparte onderwijsvormen voor hoogbegaafden wel nodig?
Deze vraag stelt Ben Daeter zichzelf. Op het gevaar af verkeerd begrepen te worden en boze reacties te krijgen, zegt hij zelf. De schrijver van diverse boeken over hoogbegaafdheid beantwoordt de vraag vanuit epigenetisch perspectief. De wetenschap die aantoont dat onze genen niet (hoeven te) bepalen hoe we ons gedragen.

28 VSHB wil meer hoogbegaafden goed voltijds onderwijs aanbieden
Op de landelijke inspiratiedag van de Vereniging van Schoolbesturen met Hoogbegaafdenonderwijs (VSHB) sprak onder andere Tessa Kieboom over het nut van goed onderwijs aan hoogbegaafden. ‘Voor 7000 leerlingen is het zelfs absolute noodzaak’, rekende ze het publiek voor. Een verslag van de geslaagde dag.

En verder:

12 Kort nieuws

13 Column Annemieke van Manen

17 Column Maddy Hageman

23 Interview Dr. Ir. Ilja Voets (35)

26 Column Lidy Mulders

27 Carla’s Corner

31 Meten en Weten