Talent — Jrg. 18 (februari 2015) nr. 1

04 ‘Thuis leer ik meer!’
De Stelling van deze keer is afgeleid van een uitspraak die professor Tessa Kieboom geruime tijd geleden deed in haar dictaat ‘Hoogbegaafdheid: een gave of een vergiftigd geschenk?’ Talent vroeg de mening van vier mensen over deze stelling, onder wie Tessa Kieboom zelf.

06 Day a week school voor (hoog) begaafden: voorbeeld voor alle leerlingen
Jaap Verouden is onderwijsadviseur bij het ABC in Amsterdam en zit in de projectleiding van Day a week School. Als specialist (hoog) begaafdheid houdt hij 7 statement een warm pleidooi voor beter onderwijs aan alle basisschoolleerlingen.

10 Kort Nieuws

11 Column Annemieke van Manen

12 Hoe vertel je de testresultaten aan het kind?
Als een kind onderzocht is op begaafdheid, krijgen de ouders een uitgebreid onderzoeksverslag. Soms ontvangt de school een rapportverslag, toegespitst op de onderwijssituatie. Orthopedagoge Geke Maes van praktijk Gekend Talent in Meppel maakt daarnaast nog een verslag voor het onderzochte kind zelf.

15 Kerntalenten ontdekken
Wat kinderen het liefst spelen, voorspelt welk beroep later bij hem past. Hoe kan een basisschool hoogbegaafde kinderen helpen om deze ‘kerntalenten’ goed ontwikkelen? Twee experts, Frans Corten en Truus van der Wal, in gesprek hierover.

18 Column Maddy Hageman

19 Zomerkampen voor hoogbegaafde kinderen

23 Carla’s corner

24 Vooruit over samenwerken
(Hoog) begaafde leerlingen zijn dikwijls niet vanzelfsprekend de meest enthousiaste samenwerkers. Dikwijls werken ze liever in hun eentje een moeilijk probleem uit. Toch is samenwerken een vaardigheid die belangrijker is dan ooit. Oefening baart gelukkig kunst.

25 Boeken

26 Misdiagnoses bij hoogbegaafde kinderen
Het gevaar van misdiagnoses bij hoogbegaafde kinderen komt nog veel te vaak voor, stellen Laura Groebbé en Ellen Dittrich. De gevolgen kunnen desastreus zijn. ‘Veel hulpverleners weten zich met hoogbegaafde kinderen geen raad.’ Mentale en fysieke blokkades maken het testen van hoogbegaafde kinderen extra moeilijk. Intensieve gesprekken bieden uitkomst.

31 Column Lidy Mulders