Talent — Jrg. 17 (mei 2015) nr. 3

02  Ruimte geven
REDACTIE
Frank Stienissen

08 KORT NIEUWS

09 Op de bres voor talent
De vereniging ECHA (European Council for High Ability). Nederland bestaat uit ECHA-specialists of gifted education. Dergelijk opgeleide professionals die graag zien dat getalenteerde jonge mensen ’tot volle wasdom kunnen komen en zij een betekenisvol, zingevend en verbonden leven kunnen leiden vanuit vrijheid, eigen kracht en zelfregie.’ Een interview met de twee nieuwe bestuursleden: Lilian Snijders en Lineke van Tricht.

12 Hersens laten kraken
Openbare basisschool De Singel in Schiedam startte zo’n zeven jaar geleden met een beleidsplan voor onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Inmiddels zijn ze een asprirant hoogbegaafdheidsprofielschool. Hoogbegaafdencoördinator Tjeerd van den Berg en directeur Inge Werneke bieden getalenteerde leerlingen extra aandacht. ‘De kunst is om de hersens laten kraken’, zegt Van den Berg. ‘Uhhh… is een mooi moment.’

15 COLUMN
Maddy Hageman

16 CARLA’S CORNER

17 CHALLENGE

18 Discipline en Creativiteit
‘Chinezen zijn succesvol in het afleggen van examens. Amerikanen zijn succesvol in het creëren van kennis.’ Dr. Quanyu Huang is een expert in Chinees-Amerikaanse vergelijkingen op het gebied van cultuur en onderwijs. In zijn nieuwe bestseller The hybrid tiger. Secrets of the extraordinary success of Asian-American kids legt hij uit hoe dat komt.

22 Alex Tess Rutten laat hoogbegaafd zijn achter zich
Niet lang geleden sprak Alex Tess Rutten (21) nog op heel veel evenementen. Nu twijfelt ze over een interview met Talent. Omdat ze veel last heeft gehad van het stempel hoogbegaafd, wil ze zich er liever niet mee afficheren. ‘Ik heb de switch gemaakt van ‘bijzonder’ naar ‘gewoon gelukkig’. Een interview.

25 COLUMN
Lidy Mulders

26 UITGELICHT

27 VOORUIT

28 LEERMIDDELEN

28 Leren plannen
‘Onze Sophie heeft 550 op de CITO-Eindtoets en kan zo naar het gymnasium. Maar ik maak me zorgen, want ze kan totaal niet plannen. Hoe moet dat straks op het voortgezet onderwijs? Op school besteden ze hier geen aandacht aan, hoe moet ze dat nou ooit leren?’ vraagt een ongeruste moeder. Inge Slaats weet raad.

30 COLUMN
Annemieke van Manen

31 DE BOEKENPLANK