Talent — Jrg. 17 (februari 2017) nr. 1

04 Moeten leraar en leerling samen groeien?
Hoogbegaafde leerlingen hebben veel baat bij een ‘growth mindset’. Bij leerlingen met een growth mindset ligt de focus niet alleen op het resultaat, maar vooral op het proces. Deze leerlingen streven ernaar hun grenzen telkens weer te verleggen en gaan uitdagingen niet uit de weg. Ook staan ze zichzelf toe om dingen niet te weten en fouten te maken. Maar moeten leerkrachten zelf ook in die modus geraken om optimaal resultaat te behalen?

06 Flore van Grunsven en de vloek van hoogbegaafdheid
Voor buitenstaanders lijkt hoogbegaafdheid een zegen. Eén keer een boek doorlezen en je beheerst de stof. In sneltreinvaart doorloop je de basisschool en het VWO. Een glanzende carrière en een overdaad aan persoonlijk geluk liggen voor het grijpen, toch? Niet dus, Flore van Grunsven was/is niet onverdeeld gelukkig met haar hoogbegaafdheid.

09 Beter communiceren
Communiceren met hoogbegaafde kinderen vergt heel wat lenig geschakel van volwassenen. Hoogbegaafde kinderen denken en praten vaak zo verstandig dat je bijna-volwassen gesprekken met hen kunt voeren. Waarom doen ze dat? En hoe kan je daar als volwassene het beste op reageren? Hoogbegaafdheidsexpert Rineke Derksen weet raad.

14 Dr. Linda Silverman over begaafdheid
De Amerikaanse psycholoog dr. Linda Silverman testte in 37 jaar ruim 6300 kinderen op begaafdheid. In september was zij in Nederland voor de SLO-conferentie ‘Bijzonder Begaafd’. Talent sprak haar exclusief over haar inzichten en haar ervaring. ‘Bescherm begaafde kinderen. Zij zijn kwetsbaar.’

17 Kiene kleuters in de klas
Steeds beter weten we dat het onontbeerlijk is om vanaf dag één op school aan te sluiten bij de individuele ontwikkeling van het kind. Vijf deskundigen over het herkennen van de signalen, over de noodzaak van tijdig signaleren, over zinvolle verrijking en mogelijke versnelling.

20 Veel jongvolwassen hoogbegaafden komen in aanraking met GGZ
Niet met alle hoogbegaafden gaat het goed. Er zijn zelf aanwijzingen dat hoogbegaafden meer dan gemiddeld in aanraking komen met de geestelijke gezondheidszorg (GGz). Het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen (IHBV) voerde daarom een korte inventarisatie uit, waarin dit vermoeden lijkt te worden bevestigd.

En verder:

11 Column Maddy Hageman

12 Kort nieuws

24 Hersenonderzoek met didactiek verbinden

26 Vooruit

28 Carla’s Corner

29 Lerende VO-HO netwerken

30 Column Annemieke van Manen

31 Meten en Weten