Talent — Jrg. 16 (september 2014) Nr. 5

2  Toptalent (h)erkennen
REDACTIE
Frank Stienissen

4  ‘Visie en praktijk zijn één op het Ludgercollege’
PRAKTIJK
Joost de Maaré
Het hoofbegaafdenbeleid van het Ludger College in Doetinchem staat als een huis. En ‘het sijpelt door’, zegt Hulsen, de rector. Ook leerlingen van de mavo en havo profiteren van de ervaringen opgedaan bij het ontwikkelen van het programma voor hoogbegaafde leerlingen. Wat zijn de sleutels tot dit succes?

8  Passend Onderwijs voor het hoogbegaafde kind
INTERVIEW
Priscilla Keeman
Door middel van de Wet Passend Onderwijs hebben scholen met ingang van 1 augustus 2014 zorgplicht. Dit heeft voor hoogbegaafde kinderen die moeite hebben om hun plek te vinden binnen het regulier onderwijs mogelijk verrassende gevolgen. Petra Persoon vertelt het verhaal van haar zoon Timon: ‘Ik vond deze strijd dusdanig pijnlijk, dat ik vond dat anderen er van moesten weten’.

11  CHALLENGE

12  De coming man van het intelligentieonderzoek
INTERVIEW
Jan de Nijenhuis
Michael Anthony Woodley of Menie is een jonge onderzoeker uit Groot-Brittannië. Intelligentie-experts zijn het er over eens dat zijn IQ 175 of hoger zou kunnen zijn. Hij wordt gezien als de coming man van het intelligentieonderzoek. Voor zijn dertigste had hij al een aantal baanbrekende artikelen gepubliceerd. Een exclusief interview.

17  CARLA’S CORNER
– LEGO – vrouwelijke wetenschappers
– De Spelerij / Uitvinderij
– Sterren in de klas
– Vincent en Camille

18 Zelfstandig leren, zelfstandig worden
REPORTAGE
Marrigje de Bok
Een speciale klas voor hoogbegaafden, binnen een gewone school. Zelf onderzoeken, uitproberen, vastlopen en je grenzen leren kennen – dat is de kern van het leerproces voor leerlingen in de Topklas in Doorn. Ze doen kennis op en leren bovenal vaardigheden die ze nu op school, straks bij de opleiding en werk, maar ook in het leven altijd nodig zullen hebben.

21  Al die jongens…
COLUMN
Maddy Hageman

22  UITGELICHT
Priscilla Keeman
– Je kunt het
– Executieve functies versterken
– Slim onderwijs doe je zó

23  Beter omgaan met faalangst
VOORLICHTING
Jessica van der Spek
Faalangst komt onder hoogbegaafde kinderen heel vaak voor. Veel vaker dan bij andere kinderen. Meer dan driekwart van de hoogbegaafden blijkt hier last van te hebben. Faalangstdeskundige Jessica van der Spek bespreekt de achtergrond van het fenomeen en biedt praktische handvatten om er beter mee om te gaan.

26  Durf jij de verdubbelaar in te zetten?
VOORUIT
Maryan Camps en Els Schrover
Stel dat een vriend jou al heel lang 14 euro moet terugbetalen die je hem had geleend. Daar komt hij aan met het geld. Je wilt het al aanpakken, maar dan trekt hij ineens zijn hand terug en zegt: ‘Dat hele bedrag ineens komt me toch eigenlijk niet zo goed uit. Maar ik weet al iets: vandaag geef ik je een cent, en morgen twee cent, en overmorgen vier cent en zo ga ik twee weken lang door: elke dag verdubbel ik wat je krijgt, en dat 14 dagen lang! Ben je het daar mee eens? Of wil nu meteen je 14 euro? Snel beslissen!

28  Het topograf
LEERMIDDELEN
Inge Slaats
Hoeveel begaafden begaven het op een topografietoets? Hoeveel begaafden hebben hun interesse en motivatie begraven als het op leren voor topografie aankomt? Ik kan de hoogbegaafde kids die ik tegenkom ruwweg in 2 groepen indelen: degenen die het maar niet geleerd krijgen en voor geen enkele topotoest voldoende scoren. Beide groepen zijn in het topograf gekukeld: ze profiteren niet of nauwelijks van het vak topografie op de basisschool.

29  Overgang
COLUMN
Lidy Mulders

30  KORT NIEUWS
– SENG Leadership Award
– Squibs naar Beijing
– CBO bijeenkomsten passend onderwijs
– Talentontwikkeling in het vmbo
– Centrum creatief leren stopt
– Unieke uitslag Ververs Awards

31  Tim van Ede ‘Je ruikt de stank van rottend afval’
DE BOEKENPLANK
Carla Desain
Veellezers noemen zichzelf wel leesfanaat, leesgek, leesbeest of leesmonster. Bij Tim van Eede (11 jaar, groep 8) thuis heet zo iemand een leesuil. En een echte leesuil is Tim beslist. ‘Ik lees het liefste spannende boeken die zich in de geschiedenis afspelen.’