Talent — Jrg 16 (november 2014) Nr. 6

2  Leren excelleren
REDACTIE
Frank Stienissen

4  ‘Via interesse leren / Een structurele aanpak voor hoogbegaafde leerlingen op het College Hageveld in Heemstede’
PRAKTIJK
Het hoofbegaafdenbeleid van het College Hageveld biedt leerlingen een maximale flexibiliteit. ‘Alles mag, als het maar goed is voor de leerling’, zegt rector Wille Straathof. Het is een hele operatie om de vele ideeën om hoogbegaafden passend onderwijs te bieden uit te werken en om te zetten naar de praktijk. ‘We zijn op weg, maar we zijn wel op de goede weg’.

8  ‘Ik heb nog heel veel wilde plannen’ / Het opmerkelijke leven van de extreem hoogbegaafde Floor Sietsma
INTERVIEW
Anne van Kessel
Floor Sietsma is extreem hoogbegaafd. Ze behaalde haar vwo-diploma op haar twaalfde, had op haar zeventiende haar masterdiploma op zak en promoveerde op haar twintigste. Inmiddels doet ze een tweede studie en is ze coach. ‘Mijn ultieme droom is trainingen te geven op een zeilboot in Zuid-Spanje.’

10  Ernie en Bert
COLUMN
Maddy Hageman

11  CHALLENGE

12  Kansen en uitdagingen voor hoogbegaafde leerlingen / Onderzoekend leren
PRAKTIJK
Marieke Peeters, Jo Verlinden, Lana Goossens en Lianne Hoogeveen
Vaak hebben leraren onvoldoende kennis van de specifieke onderwijsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen en hoe ze deze leerlingen kunnen signaleren (Bakker en Busato, 2008). Er is steeds meer behoefte aan een uitgewerkte didactiek voor deze leerlingen die aansluit bij de manier waarop ze leren.

16  KORT NIEUWS
– +Groep Peuterschool Houten
– Conferentie passend onderwijs en hoogbegaafdheid
– Feniks Talent

16  De theaterproductie
COLUMN
Lidy Mulders

17  CARLA’S CORNER
– Rosie Revere, engeneer
– Osmo
– Kerst- en winter-Origami
– Het Mediaspel van Beeld en Geluid
– YouTech

18  Onderwijs en hoogbegaafdheid: een goede combi?
OPINIE
Priscilla Keeman
De start van de schoolloopbaan van je kind stelt je als ouder voor een moeilijke keuze. Want wat is goed onderwijs voor hoogbegaafde kinderen of kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong? Kies je voor voltijds hb-onderewijs of toch een reguliere school? ‘Plusprogramma’s blijven een doekje voor het bloeden.’

22  Succesvolle aanpak onderpresteerders / ‘Jij bent toch zo slim! Daar merk ik anders niets van’
PRAKTIJK
Nienke Lok-Bakker
Hank de Kock en Marianne de Bruijn confronteren onderpresterende jongeren met behulp van ‘verhalende zelfanalyse’ met hun gedrag. Het verkregen inzicht leidt tot betere prestaties op school en thuis.

25  UITGELICHT
Priscilla Keeman
– Het Grote Vooruitwerklabboek
– HB-proof lessen en leerkrachten
– Wat maakt een les HB-proof? Aspectenverzameling
– Het verschil – wat maakt jou als leerkracht HB-proof?
– Ontwikkelplatform om lessen HB-proof te maken

26  Moiré-effect: maak je hersens in de war
VOORUIT
Maryan Camps en Els Schrover
Wat is een moiré-effect? Je spreekt het zo uit: ‘mwaaree’, het is een frans word. Een moiré-effect is een patroon van lijnen die je ziet, en die lijken te bewegen. Dat bewegende patroon bestaat niet echt, in de wereld om je heen. Het ontstaat in je hersenen wanneer die verkeerd ‘begrijpen’ wat ze zien.

27  Hartepijn
COLUMN
Annemieke van Manen

28  Can Zonder
LEERMIDDELEN
Inge Slaats
Van hoeveel beroemde wetenschappers weten we dat ze vroeger ongemotiveerd waren op school – volgens hun leraren dan. Deze arme leerlingen werden regelmatig betrapt op uit het raam staren en dagdromen. Wisten die leraren veel dat deze kleine kindertjes mede dankzij hun vroege denkwerk later belangrijke bijdragen aan de samenleving zouden gaan leveren. Tegenwoordig krijgen kinderen geen tijd meer om starend uit het raam, dagdromend of spijbelend de basis te leggen voor een leven dat de wereld gaat verrijken met originele uitvindingen en ontdekkingen.

31  Robin Naafs: ‘Boek vol goden en mythologische figuren’
DE BOEKENPLANK
Carla Desain
Elke avond na het eten duikt Robin Naafs (11 jaar, groep 8) in een boek. ‘Ik heb een favoriete leeshouding: op mijn bed, met opgetrokken knieën en mijn rug tegen de verwarming. Met een kussen achter mijn rug, dekentje over mijn benen, ‘hoodie’ over mijn hoofd en Q-music op de radio.’