Talent — Jrg. 16 (maart 2014) Nr. 2

  2  Pure ontspanning
REDACTIE
Frank Stienissen

2  Colofon

4  Het nut van netwerken
INTERVIEW
Alleen kun je niet zoveel als met z’n allen! Dat idee lijkt stevig post te hebben gevat in Nederland als het gaat om ontwikkeling van talent. Her en der ontstaan samenwerkingsverbanden. Het SLO, School Aan Zet en 360gr View werken op landelijk niveau samen.

7  Wat leren ze nou eigenlijk in die Plusklas?
COLUMN
Maddy Hageman

8  Onderwijsadviseur Jan Kuipers vraagt veel van leerling en leerkracht / Van kennisoverdracht naar procesbegeleiding
INTERVIEW
Frank Stienissen
Een leerkracht die (hoog)begaafden goed les wil geven, stimuleert grotere denk- en verwerkingsstappen en biedt andere, vervangende leerstof aan. Dat moet regel zijn en geen uitzondering. ‘Tachtig procent van de basisstof hebben ze immers binnen vijf minuten onder de knie’. Een interview met onderwijsadviseur Jan Kuipers.

12  CHALLENGE
Ellen Sinot
In de rubriek Challenge besteden we aandacht aan een breed scala aan wedstrijden. Leuk en uitdagend voor jong en oud(er)! Meld je wedstrijd, uitdagende spel of bijvoorbeeld serious game aan op talent@vangorcum.nl

13  Nieuws
– ECHA-conferentie in teken van digital age
– CBO groepsscreening
– Festival van Talent
– Versnellen negatief?
– Kinderconferentie ‘Begaafdheid is HOT en COOL’
– Oprichting Landelijke Beroepsvereniging Specialisten Begaafdheid een feit

14  Delen en uitwisselen van kennis is de nieuwe norm in het onderwijs
INTERVIEW
Priscilla Keeman
Niet alleen experts op het gebied van hoogbegaafdheid verenigen zich. Ook ouders en scholen vinden elkaar. Drie samenwerkingsverbanden met wortels in het Leonardo-onderwijs vinden hun eigen weg.

16  Samenwerken
COLUMN
Lidy Mulders

17  CARLA’S CORNER
– Een Boek
– Proefjes.nl
– SET
– Einstein in 3 minuten

18  Timon (12) is hoogbegaafd en houdt van oorlogje spelen
INTERVIEW
Priscilla Keeman
Zijn hobby is opmerkelijk te noemen: oorlogje spelen. Het liefst in vol ornaat. En hij is ook nog eens hoogbegaafd! Fotograaf Peter de Krom volgde Timon tijdens een ‘oefenmissie’ en won er de Zilveren Camera mee in de categorie Binnenland Documentair Serie.

22  UITGELICHT
Priscilla Keeman
– Ik en hoogbegaafd
– Knap lastig?
– Onderzoeken op de basisschool

23  Verbod op thuisonderwijs geen goede zaak
ESSAY
‘Het is een misverstand te denken dat thuisonderwijs per definitie kwalitatief minder goed onderwijs is. Het tegendeel is zelfs bewezen. Thuisonderwijs kan veel effectiever onderwijs zijn dan schoolonderwijs.’ Ben Daeter vindt dat – zeker voor een selecte groep hoogbegaafden – deze vorm van onderwijs mogelijk moet blijven.

26  Je eigen tegeltjes-wijsheid / ‘Het leven is een hangmat, maar je moet zelf…’
VOORUIT
Ken je deze uitdrukking? ‘Het leven is een feestje maar je moet zelf de slingers ophangen.’ Kun je aangeven wat daarmee bedoeld wordt? Zoiets van: je kunt zelf kiezen hoe je zorgt dat je van het leven geniet. Prima idee, en in de diepte speelt er ook een wijze les mee: hoe je je leven ervaart hangt voor een groot deel af van je eigen keuzes.

28  Expeditie Moendoes / The best things in life are free
LEERMIDDELEN
Inge Slaats
Een collega leende mij een blauwgele doos uit met het opschrift ‘Expeditie Moendoes – Breng als team wetenschappers een onbekende planeet in kaart’. In eerste instantie leek het mij een of ander promotiepakket voor een bank of zo. Het bleef daarom even liggen voordat ik daadwerkelijk de moeite nam erin te kijken, totaal onwetend van de enorme schat die er in die doos zat…

31  Jesse Dekker: Nep-baron of troetelkontje?
DE BOEKENPLANK
Een dag niet gelezen, is een dag niet geleefd. Zo voelt Jesse Dekker (9 jaar, groep 7) dat. ‘Laatst betrapte mijn moeder me om drie uur ’s nachts: ik zat op de wc de nieuwe Kidsweek te lezen. Als ik te laat wakker word om vóór het ontbijt een boek te pakken, heb ik echt een ochtendhumeur. Dan behelp ik me maar met het etiket van de pindakaaspot.’