Talent — Jrg. 16 (februari 2014) Nr. 1

  2  Fout is goed
REDACTIONEEL
Frank Stienissen

4  Leervaardigheden helpen talent bloeien
INTERVIEW
Priscilla Keeman
Beter leren leren. ‘Ze hebben niet leren leren’, is een uitspraak die je al snel hoort als het gaat om hoogbegaafde kinderen. Maar wat betekent dit nu eigenlijk? En hoe leren deze leerlingen wel leren? Door besef en inzicht in eigen gedrag kunnen ze (leer)vaardigheden beter inzetten.

8  CARLA’S CORNER
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 17-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
– Unblock me
– Ben jij een cheetah?
– Superleuke knutsels uit de natuur
– Worldometers

9  WSNS IJssel Berkel eerste CBO Vooruitwerklab op locatie
RUBRIEK / KORT NIEUWS
Patty van Scherpenzeel-Mollema
Dr. Lianne Hoogeveen, CBO Nijmegen en Luuk van Aalst, WSNS IJssel Berkel, hebben op 8 januari 2014 het eerste CBO Vooruitwerklab buiten Nijmegen, gevestigd op obs de Parel in Zutphen, officieel geopend. Volgens de initiatiefnemers een vorm van passend Onderwijs pur sang.

10  Bevorderen van Excellentie door Coöperatief Onderzoekend en Ontwerpend Leren / Excelleren doe je niet alleen
ONDERZOEK
Alieke M. van Dijk en Tessa H.S. Eysink
Het bevorderen van Excellentie door Coöperatief Onderzoekend en Ontwerpend Leren, kortweg BE COOL. De Universiteit Twente en het samenwerkingsverband Lelystad ontwierpen een uitdagende lessenserie. De universiteit wilde excellentie stimuleren met behulp van een digitale leeromgeving, en het samenwerkingsverband wilde dat de excellente leerling werd uitgedaagd, maar dan wel binnen zijn eigen klas. Een verslag van een verrassend project.

13  Knuffelleeuwin
COLUMN
Maddy Hageman

14  Haptonomie voor hoogbegaafden / Vind je balans
REPORTAGE
Marrigje de Bok
Boosheid, veel ‘in het hoofd zitten’, heftige emoties, faalangst, moeite met praktisch handelen – een paar kenmerken die veel ouders van hoogbegaafde kinderen zullen herkennen. Haptonomie kijkt naar de balans tussen voelen, denken en handelen. Fysieke oefeningen kunnen een verstoorde balans herstellen.

17  Van verveling naar creativiteit
INTERVIEW
Katja Keuchenius
Over verveling en creativiteit gesproken. De hersenen rust geven, lekker wegdromen. Zijn hoogbegaafde kinderen creatiever als zij zich weer eens vervelen in de les? Of is verveling juist een bedreiging van hun fantasie? Frank de Mink en Jessica van der Spek bekijken hoe verveling, creativiteit en hoogbegaafdheid zich verhouden.

20  De ontdekkingsreis van Mireille de Vreeze (28) / ‘Door het HB-forum ben ik nu op de goede weg’
INTERVIEW
Carla Desain
Op zoek gaan naar jezelf. Mireille de Vreeze (28) begreep pas kort geleden dat haar hoogbegaafdheid de belangrijkste reden was dat zij haar leven lang geen aansluiting kon vinden bij leeftijdsgenoten. ‘Cognitief weet ik wel hoe het allemaal in elkaar zit, ik klets bij wijze van spreken elke therapeut onder tafel. Maar nu leer ik voor het eerst om beter naar mijn lichaam te luisteren en mijn gevoel serieus te nemen.’

23  UITGELICHT / RECENSIES
Priscilla Keeman
– Asperkids
– Autisme bij jonge kinderen

24  Heeft uw school al een hoogbegaafdheidsspecialist?
INTERVIEW
Lieke van Zuilekom
Elke school een hoogbegaafdheidsspecialist. Steeds meer scholen onderstrepen het belang van vroegtijdige onderkenning van (hoog)begaafdheid in het basisonderwijs. Wat moeten scholen doen om deze groep optimaal te bedienen? Welke rol vervult de hoogbegaafdheidsspecialist daarin?

26  Een beeld zegt meer dan duizend woorden
VOORUIT
Maryan Camps en Els Schrover
Het is je vast wel eens opgevallen, bij de trein en op het vliegveld, hoeveel plaatjes je ziet om te vertellen wat je wel of niet moet doen. In de metro, trams en bussen ook: een ijsje met een rode streep erdoor bijvoorbeeld. Het is geen toeval dat je juist in het openbaar vervoer zoveel van die plaatjes ziet. Iedereen heeft haast, dus de boodschap moet snel en helder zijn. En reizigers komen uit allerlei landen – als je al hun talen moet gebruiken werd het snel onoverzichtelijk. Maar een plaatje begrijpt iedereen.

27  Claustrofobie
COLUMN
Remco Barendregt

28  Spelend een taal leren / Het nut van Languagenut
LEERMIDDELEN
Inge Slaats
Languagenut is een online programma voor kinderen om 1440 woorden te leren in zeven talen (Engels, Spaans, Italiaans, Frans, Duits, Japans en Chinees). Elke taal heeft dezelfde opbouw. Er zijn 24 units die elk worden ingeleid door een liedje en een verhaal.

29  Wie is …
COLUMN
Lidy Mulders

31  De boekenplank van Annika van Schijndel
DE BOEKENPLANK VAN
Carla Desain
‘Vóór het slapen moet ik de denkdeurtjes in mijn hoofd sluiten.’ Annika van Schijndel (6 jaar, groep 4) heeft veel interesses. Dat is te zien op haar kamer: een boomhut van Lego, tekenspullen, een microscoop, een zonnestelsel met de plafondlamp als zon, modellen van bloedcellen, virussen en het menselijk lichaam en stapels boeken.