Talent — Jrg. 16 (april 2014) Nr. 3

2  Luiheid
REDACTIE
Frank Stienissen

4  Beter omgaan met hoogbegaafde leerlingen
PRAKTIJK
Frank Stienissen
Kikidio, plusklas en voltijdsonderwijs voor hoogbegaafden uit het Brabantse Heeze, bestaat 10 jaar. De teamleden delen de ervaringen die ze de afgelopen jaren hebben opgedaan met de lezers van Talent in tien do’s!

8  De Leonardo Stichting: zegen of zonde?
INTERVIEW
Priscilla Keeman
Om het Leonardo-onderwijs is de laatste jaren veel te doen geweest. Zo snel als ouders en scholen het onderwijsconcept voor hoogbegaafde kinderen enthousiast omarmden, zo snel ontstond er ook kritiek. Uitvoerend directeur van de Stichting Leonardo, Natasja Vranken, schetst het nieuwe perspectief van de stichting en verdedigt zich tegen aanhoudende kritiek.

11  Beestjes
COLUMN
Maddy Hageman

12  Challenge

13  Kort nieuws
– SlimmerIQen
– Brief Sander Dekker
– Vroege indicator van talent
– Failissement Leonardostichting
– Social Science Lab

14  Wonderkind uit Californië
INTERVIEW
Jan te Nijenhuis
Elijah Armstrong is een wonderkind uit Californië. Op zijn vijftiende publiceerde hij al doorbraken in fundamenteel intelligentieonderzoek. Jan te Nijenhuis had een exclusief interview met hem voor Talent.

17  Uitgelicht
Priscilla Keeman
– De Hoogsensitiviteit Survivalgids
– Hoogbegaafde kinderen opvoeden
– Ares

18  Carla’s Corner
– Zacht zijn de wolken
– Met je smartphone het bos in
– Islamic Art and Geometric Design: Activities for Learning

19  Begeleiden van kinderen met a-synchrone ontwikkeling
INTERVIEW
Carla Desain
Rik is 5 jaar. Zijn cognitieve ontwikkeling loopt wel twee tot drie jaar voor. Zijn grofmotorische ontwikkeling is ook ver bovengemiddeld. Maar op andere gebieden is hij nog een echte kleuter. Zijn fijnmotorische ontwikkeling is leeftijdsadequaat en sociaal-emotioneel zit hij nog volop in de egocentrische kleuterfase. Lonneke Snijder over het omgaan met a-synchrone ontwikkeling.

22 Plusklas in de weilanden
REPORTAGE
Marrigje de Bok
Leren wie je bent, leren hoe je denkt, leren hoe je werkt. Een plan maken en ten uitvoer brengen, samenwerken, doorzetten. Met een goede inzet en de juiste strategie, kun je altijd trots zijn op het resultaat. Marrigje de Bok ging op onderzoek uit.

26  Wat heeft warmtegeleiding met trillen te maken?
VOORUIT
Els Schrover
Wat gebeurt er eigenlijk wanneer een stof warm word? Wat gebeurt er op het niveau van de moleculen? Alles bestaat uit hele kleine deeltjes, die niet stilstaan, maar altijd aan het trillen zijn. Ook al zie je dat niet, want daar zijn ze veel te klein voor. De aller-allerkleinste deeltjes heten atomen. Dat zijn de kleinste ‘eenheidjes’ van de verschillende elementen waaruit alles (jijzelf, je pen, dit papier, de aarde, de zon, het heelal) is opgebouwd. Ze bestaan uit een kern en daar omheen elktronen. Een molecuul is een combinatie van verschillende atomen.

27  Signalering
COLUMN
Lidy Mulder

28  Heeft u ze allemaal op een rijtje?
LEERMIDDELEN
Inge Slaats
Vroeger speelden we Boter, Kaas en Eieren; tegenwoordig zijn we verslingerd aan Candy Crush. Is er misschien een fundamentele behoefte in de mens om zaken op een rijtje te zetten? En hebben mensen die ze niet zo op een rijtje hebben meer de neiging alles op een rijtje te zetten? Of is het meer zo dat personen die ze allemaal op een rijtje hebben dat willen laten zien door nog meer dingen op een rijtje te zetten? Feit is dat ik in hoogbegaafdenland een grote fascinatie tegenkome voor op-een-rijtje-spellen. Daarom zet ik voor de rijlustigen onder ons de beste op-een-rijtje-spellen op een rij.

31  Hanneke Sjoers: Insectenliefde
DE BOEKENPLANK VAN
Carla Desain
Toen Hanneke Sjoers (8 jaar, groep 6) voor school een werkstuk moest maken, was het onderwerp snel gekozen. ‘Insecten natuurlijk, die vind ik superinteressant en grappig. Mijn moeder kocht Spinder van Simon van der Geest voor me. De plaatjes en beschrijvingen van insecten waren handig voor mijn werkstuk. Het is ook een spannend verhaal om te lezen.