Talent — Jrg. 15 (september 2013) Nr. 5

2 Nieuwsgierig
REDACTIONEEL
Frank Stienissen

4 Opvoedtips bij hoogbegaafdheid / Help je kind zichzelf te begrijpen
INTERVIEW
Priscilla Keeman
Hoe voed je hoogbegaafde kinderen op? Sandra van Bijsterveld schreef ‘De Gids over hoogbegaafde kids’, met tachtig opvoedtips en veel verwijzingen naar zinvol lees- en doemateriaal. ‘Ik heb de behoefte om ouders te helpen, maar vooral de kinderen om zichzelf te accepteren.’

8 Kort Nieuws
RUBRIEK
– Heel jong geleerd
– Internationale conferentie ‘Potential Development and Gifted Education’
– Ontwerpwedstrijd voor Vereniging ECHA Nederland
– PrivŽ-scholen in opmars
– Passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen
– Primeurs op Lustrumconferentie Bureau Talent

10 Iris Hoekstra laat haar fantasie graag de vrije loop / ‘Heel erg secuur werken vind ik moeilijk’
INTERVIEW
Frank Stienissen
Iris Hoekstra (20) doorliep de basisschool zonder noemenswaardige leerproblemen. Op de middelbare school liep ze echter hopeloos vast. Het was chaos troef. Ze begon vreselijk te twijfelen aan zichzelf. Ondanks haar passie voor schrijven – ze schreef al op dertienjarig leeftijd een fantasyroman – en een intensieve en positieve begeleiding kreeg ze haar leven niet goed op de rails. ‘Slim zijn betekent niet dat je overal goed in bent.’

14 Summerschool Junior – Universiteit van Utrecht / Vakantie? Aan de slag!
REPORTAGE
Marrigje de Blok
Kun je aan de kiezen zien hoe groot een mammoet geweest moet zijn? Waarom maakt een rivier bochten? Waarom ziet elk mens er anders uit? En hoe beheersen wij ons? Kinderen die staan te popelen om dit soort vraagstukken te onderzoeken, kunnen in de vakantie naar de universiteit.

18 CARLA’S CORNER
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 16-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste Žn leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
– colAR Mix
– Science Is Seriously Awesome
– Springende pingu•ns en lachende hyena’s
– Fluxx

19 Clubjes
COLUMN
Ellen Sinot
Ellen Sinot is toevallig slim geboren. Ze versnelde op de basisschool, verveelde zich op de middelbare en vond op de universiteit niet meteen haar draai. Ze is co-auteur van het boek ‘IQ te koop!’. Ellen blogt en geeft lezingen over hoogbegaafdheid, voor ouders, hulpverleners, leerlingen en leerkrachten.

20 Vereniging Begaafdheidsprofielscholen zet missie voort / In gesprek met universiteiten
INTERVIEW
Priscilla Keeman
CPS Onderwijsontwikkeling en advies startte in 2004 samen met het Ministerie OCW het project begaafdheidsprofielscholen. Het doel was een landelijk dekkend netwerk te cre‘ren van scholen met expertise op het gebied van hoogbegaafdheid in het voortgezet onderwijs. Op de slotconferentie van 20 november a.s. sluit CPS na negen jaar het project formeel af. De Vereniging Begaafdheidsprofielscholen (BPS) bouwt vanaf dan verder op de resultaten. Projectleider Piet Groenewegen (CPS) en voorzitter Dick van Hennik (Vereniging BPS) kijken terug en blikken vooruit.

23 Toetsweek
COLUMN
Tygo de Vries

24 Uitgelicht
RECENSIE
Priscilla Keeman
Hoogbegaafd met stoornissen
– Is het voor een cijfer?
– Mindful Ouderschap

25 Het succesverhaal gaat door / Terman’s Termites als jonge volwassenen (deel 4)
ONDERZOEK
Jan te Nijenhuis
Professor Lewis Terman trok alles uit de kast om de 1% slimste kinderen in Californi‘ te vinden en volgde ze hun leven lang. Ze werden als jonge volwassenen onderzocht tijdens de Grote Depressie van de jaren ’30 en ook tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het succesverhaal gaat door. Dr. Hanna David uit Isra‘l, auteur van meerdere boeken over hoogbegaafdheid, geeft commentaar op Termans onderzoek.

28 Spelen met polymeren / Maak een stuiterbal!
VOORUIT
Maryan Camps & Els Schrover
Maryan Camps en Els Schrover bedenken voor elke uitgave van Talent een of meer uitdagende opdrachten voor ‘ondernemende en onderzoekende’ jonge mensen. Deze keer staat het experimenteren met polymeren centraal.

30 De boekenplank van… Robin Bruins
DE BOEKENPLANK VAN …
Carla Desain
Robin Bruins (13 jaar, 1 gymnasium) heeft een druk leven. Hij fietst elke dag een uur naar school (en terug), loopt hard, schaakt, tennist, drumt in de fanfare van zijn dorp en leest veel. ‘Ik hou niet zo van elfen en draken, geef mij maar een realistisch boek.’