Talent — Jrg. 15 (mei 2013) Nr. 3

2 Anders denken, anders doen
REDACTIONEEL
Frank Stienissen

4 Jong naar het voortgezet onderwijs: probleem of oplossing?
ONDERZOEK
Leonieke Boogaard

Leonieke Boogaard deed onderzoek naar het wel en wee van ŽŽn of meermaals versnellen. Ze interviewde de ‘versnelde leerlingen’ op de middelbare school en toen ze zes jaar ouder waren. Zouden ze weer dezelfde route volgen?

8 Zeurkous
COLUMN
Ellen Sinot

9 De voorsprong blijft / Terman’s Termites als adolescenten
ACHTERGROND
Jan te Nijenhuis
De Amerikaanse hoogleraar Lewis Terman verzamelde een grote groep hoogbegaafde kinderen en volgde die hun leven lang: Terman’s termites. In het vorige artikel
(in Talent nummer 2, 2013) bekeken we de Termites in hun tienertijd en zagen we hoe ze op intellectueel gebied met kop en schouders boven hun leeftijdsgenoten uitstaken. In dit artikel kijken we of ze zes jaar later, aan het eind van de middelbare school, hun enorme voorsprong hebben behouden. Speciaal voor deze studie is dat Terman veel case studies rapporteert om algemene principes over hoogbegaafdheid te illustreren. Professor Heiner Rindermann, ontwikkelingspsycholoog aan de Technische UniversitŠt Chemnitz in Duitsland, geeft commentaar op Termans onderzoek.

12 CARLA’S CORNER
– Blue Ball Machine
– Het Grote Breinbreker boek
– De Uitdaging van Gelukkige HBkids
– De bilnaad van de teek

13 Tutoring voor groter welbevinden / APS onderzoekt effectiviteit tutorsysteem in het voortgezet onderwijs

INTERVIEW
Priscilla Keeman
Karen Verheggen (APS) vertelt waarom een tutorsysteem voor hoogbegaafden, waarin onderbouwleerlingen door bovenbouwleerlingen in het voortgezet onderwijs begeleid worden, een grote stimulans voor deze leerlingen kan zijn.

16 Hoogbegaafdheidsonderzoek bij het CBO
REPORTAGE
Anne van Kessel
Kun je als kind met een IQ boven de 130 je ei wel kwijt in het Nederlandse onderwijs? En hoe doe je dat dan? Het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen bestaat 25 jaar en adviseert en ’traint’ kinderen, hun ouders en docenten die vastlopen in de middelmaat.

17 Hoogbegaafd en rebels / Het bewogen leven van Dellali Segbedzi (23)
INTERVIEW
Anthon Keuchenius
Segbedzi laat zien dat er bij slimme kinderen veel mis kan gaan, maar ook veel op zijn pootjes terecht kan komen. “Ga dan bij jezelf te rade: wat kan ik doen om de beste versie van mezelf te worden?”

19 Profielkeuze
COLUMN
Tygo de Vries

20 TU Delft scholierenwedstrijd Beste Technisch Ontwerp / Fietsen opsporen en digitale gitaarmuziek
CHALLENGE
Anne van Kessel
Artikel over de tiende editie van de Technisch Ontwerp wedstrijd vindt plaats in de Dreamhall van de TU Delft. In dit artikel een verslag van deze wedstrijd.

22 Uitgelicht
RECENSIE
Priscilla Keeman
– Als de geit leert zwemmen
– De gids over hoogbegaafde kids
– Misdiagnose van hoogbegaafden

23 Plusgroep op zaterdag / Krakende hersens, filosoferen en een modeshow met krantenpapier
REPORTAGE
Marrigje de Bok
Op zaterdag hebben kinderen feestjes, of voetbal, of een middag bij de scouting. Maar de kinderen die naar het Phi Science Lab komen, hebben er geen enkele moeite mee om dat te laten schieten. “We doen alleen maar leuke dingen. Mijn humeur veranderde ervan!”

26 Lift: vechten tegen de zwaartekracht
VOORUIT
Els Schrover & Maryan Camps
Dit keer kijken de auteurs naar de eerste van de vier wetten van aerodynamica: ‘lift’. Dat is de kracht die maakt dat een voorwerp omhoog gaat in de lucht, tegen de zwaartekracht in.

28 Catanders
L
EERMIDDELEN
Inge Slaats
De auteur vindt Kolonisten van Catan een van de beste SOVA-trainingen voor slimme kinderen.

30 De boekenplank van…
Rivka Mertens
De BOEKENPLANK van
Carla Desain
Over het boek ‘SuperDolfje’ van Paul van Loon. ‘Als je niet mee mag doen met de anderen, voelt dat of je niet bestaat‘.