Talent — Jrg. 15 (maart 2013) Nr. 2

Special: ONDERPRESTEREN

2 Andere weg
REDACTIONEEL
Frank Stienissen

4 De ambitie van Pauline van Dongen
INTERVIEW
Anne van Kessel
In elk nummer praat Talent met jonge mensen die kans zien hun talenten optimaal te benutten. ‘Ik heb een grote fascinatie voor biologie, natuurkunde en scheikunde en de beweging van het lichaam fascineert me.’ De 26-jarige modeontwerpster Pauline van Dongen over haar grenzeloze ambities.

7 Verplichte literatuur voor opvoeders van hoogbegaafden / De tieners van Terman
ACHTERGROND
Jan te Nijenhuis
Honderd jaar geleden was het beeld van hoogbegaafde kinderen uitgesproken negatief. Over de opvoeding van hoogbegaafde kinderen was zo weinig bekend dat de Amerikaanse hoogleraar Lewis Terman sprak over ’terra incognita’ en ’the Darkest Africa of education’. Hij verzamelde daarom een grote groep hoogbegaafde kinderen en volgde die hun leven lang: Terman’s Termites. In dit artikel staan we stil bij de tienertijd van deze hoogbegaafde kinderen. De bevindingen van Terman staan nog steeds als een huis en opvoeders van hoogbegaafden kunnen er al een kleine eeuw lang veel van leren.

10
Carla’s Corner
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 16-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste Žn leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

11 Hoe maak je leerlingen verantwoordelijk en zelfredzaam? / Onderpresteren in het voortgezet onderwijs
INTERVIEW
P
riscilla Keeman
Ieder jaar zijn er weer leerlingen die hoopvol de brugklas binnenkomen. In veel gevallen hebben ze op de basisschool een uitmuntende Cito-score behaald of een mooi IQ-getal op de NIO. Ze hebben er zin in! Maar dan, in de eerste weken van de middelbare school, regent het onvoldoendes. Onderpresteren. Wat nu?

14 Faalangst bij hoogbegaafden onder controle
TRAINING
Er kunnen allerlei redenen zijn waardoor een kind met potentieel grote vermogens toch niet de resultaten laat zien die je zou verwachten. Een veel voorkomende oorzaak daarvan is faalangst. Hilde Cromjongh volgde de ECHA-opleiding* en verdiepte zich in de relatie tussen onderpresteren en faalangst. ‘Zonder fouten leer je dus niks, zei een jongen nog niet zo lang geleden tegen mij. Hij had het begrepen.’
* European Council for High Ability

18 Albert Kaput en Haiko Jessurun van het Centrum voor Creatief Leren: ‘Honderd procent van de hoogbegaafden onderpresteert’
INTERVIEW
Lieke van Zuilekom
Albert Kaput werkt al meer dan vijftien jaar met hoogbegaafde kinderen, binnen en buiten het reguliere onderwijs. Hij is mede-oprichter van het Centrum voor Creatief Leren in Sterksel, waar kinderen die zijn uitgevallen in het reguliere onderwijs, begeleid worden. Een gesprek met Albert Kaput en zijn collega, klinisch psycholoog en psychotherapeut Haiko Jessurun over de ontwikkeling van hoogbegaafden, over onderpresteren, over passend onderwijs en over passende zorg.

20 Onderpresteren
COLUMN
Tygo

21 Ouders en onderpresterende kinderen
Joost de MaarŽ
De leerkrachten, de leerlingen, maar zeker ook de ouders ervaren onderpresteren als een groot probleem. Een training voor onderpresterende leerlingen en parallel een training voor hun ouders, verstrekt en versnelt een veranderingsproces.

24 Kennishonger
COLUMN
Ellen Sinot


25 Uitgelicht
RECENSIE
Priscilla Keeman
– Ben ik in beeld? (H)erkenning voor beelddenkende kinderen, hun ouders en leerkrachten
– Hoogbegaafde pubers. Onderweg naar hun toekomst
– Depressie bij kinderen. Als een kind prikkelbaar en somber is.

26 Prentenboeken van ‘Plusklas’ museumwaardig / Tien jaar ervaring met hoogbegaafde leerlingen loont voor Driestar College in Gouda
REPORTAGE
Priscilla Keeman
In de ingang bij de tentoonstelling ‘Turcksche Boucken’ in het Museum Meermanno in Den Haag staat een vitrinekast met prentenboeken gemaakt door de onderbouwleerlingen van het Driestar College in Gouda. Het boek van vwo’er Hanna de Jong (15) ligt er sinds de offici‘le opening op 18 december 2012 ook. ‘Je leert goed nadenken over welke boodschap je overbrengt.’

29 Besmettelijk!
VOORUIT
Maryan Camps & Els Schrover
Bijna zomer! Je merkt al goed dat het langer licht is. Maar we moeten nog even door de laatste koude weken van de winter heen. Een zware tijd voor mensen, want bij veel van ons is de weerstand tegen ziekten nu laag, na de lange wintermaanden. Daarom is dit de tijd dat besmettelijke ziekten toeslaan: iedereen is verkouden, of er komt een griep-epidemie, of er heerst op de crche een kinderziekte … Let maar eens op, als je in een groep mensen bent, in de bus, in de klas of in de bioscoop: hoest hoest hoest hoest! In dit experiment kijk je hoe ziektekiemen zich onder mensen verspreiden.

30 De boekenplank van… Brechtje Poppen / ‘Echte vriend(inn)en houden van je om wie je bent’
DE BOEKENPLANK VAN
Carla Desain
Brechtje Poppen (8 jaar, hoogbegaafdengroep 5) is overdrag niet zo’n leesbeest, maar ’s nachts wel. ‘Ik slaap heel kort, ik heb niet veel slaap nodig. Ik lees voor ik in slaap val en ik lees weer als ik om kwart over 6 wakker ben. Ik lig dan tussen een heleboel knuffels in bed.’