Talent — Jrg. 14 (maart 2012) Nr. 2

2 Redactioneel
Priscilla Keeman

4
CARLA’S CORNER
– Where’s my water?
– Waarom de koolmees een stropdas draagt
– De kleine ezelsbruggetjes voor dummies

5 Een hoogbegaafdencošrdinator op iedere school
INTERVIEW
Priscilla Keeman
Een gesprek met schrijfster Irene Ypenburg en collega-schrijver en hoogleraar ontwikkelingspsychologie Franz Mšnks is gezellig, heeft een hoge informatiedichtheid en gaat van de hak op de tak. Maar wel met een duidelijke visie op hoogbegaafdheid: ‘Onderwijs voor begaafden moet ge•nstitutionaliseerd worden op de basisscholen, dat is echt een zin die je in het artikel moet zetten.’


8 Bringing ideas alive
PRAKTIJK
Joost de MaarŽ
TEDxYouth ontwikkelde een schoolkit voor alle jongeren van 12 tot 18 jaar met wereldidee‘n. Het is een methode die gratis te downloaden is, die een uitstekend format biedt om leerlingen zelfstandig te laten werken en die uitdaagt om creatief te worden. Redacteur Joost de MaarŽ stelt vast dat de schoolkit heel geschikt is als verrijkingsopdracht.

10 De open dag
COLUMN
Tygo de Vries

11
De dynamiek van intelligentie en het statische
ACHTERGROND
Vittorio Buscato
Lang hebben wetenschappers gedacht dat intelligentie – en daarmee IQ-scores – weinig aan verandering onderhevig is gedurende iemands levensloop. Een recente studie van Britse neurowetenschappers laat evenwel zien dat het IQ van pubers nogal kan schommelen. ‘Het IQ geeft in het geheel geen kijk op de dynamiek van intelligentie.’

15 De beste stuurman… bouwt een schip wereld
VOORUIT
Maryan Camps & Els Schover
Creatief met geschiedenis, dat zijn we in deze aflevering van Vooruit. Kun jij een schip bouwen van afval? En wordt het zeewaardig? Wie weet maak jij de Oudhollandse zeevaarders van weleer trots!

16 Extra aandacht voor de plusklas / Te gast bij het Sint-Oelbergtgymnasium
REPORTAGE
Marrigje de Bok
Ook de basisscholen van Delta Onderwijs in Oosterhout konden er niet meer omheen: superslimme leerlingen moeten extra uitdaging krijgen. Daarom krijgen nu alle leerkrachten een bijscholing en is er een plusgroep voor de achtste groep opgezet. Een goed begin is het halve werk.

20 Zinder: een vriendelijk leermiddel
LEERMIDDELEN
Inge Slaats
Soms kom je iets tegen dat niet in de allereerste plaats op de markt is gebracht voor hoogbegaafde kinderen, maar dat toch heel geschikt blijkt te zijn. De boekenserie Zinder is hiervan een voorbeeld.

22 De Zelf Konfrontatie Methode
PRAKTIJK
Joost de MaarŽ
De Zelf Konfrontatie Methode, ontwikkeld door professor H. Hermans, helpt vastgelopen leerlingen hun patronen te ontdekken. ‘De leerling gaat rode draden in zijn gedrag en in zijn reacties ontdekken, krijgt zicht op zijn kwaliteiten en ziet waar hij steeds weer tegenaan loopt. Dit vormt de basis voor veranderingen die met oplossingsgericht werken zijn te bereiken.

24 Talent inspireert
INSPIRATIE
Priscilla Keeman
Op de inspiratiepagina vindt u voortaan in elk nummer van Talent inspirerende initiatieven, best practices en bijzondere onderzoeken op het gebied van hoogbegaafdheid bij kinderen.

25 Beugelbekkies, vuurtorens en betwetertjes
COLUMN
Ellen Sinot

26 Probleemloos proberen / Excellente studenten: Wiskundemeisje Ionica Smeets geeft haar leven zelf vorm
INTERVIEW
Katja Keuchenius
wetenschapsjournalist, programmamaker en wiskundemeisje Ionica Smeets mocht een jaartje extra kleuteren, om te leren knippen en plakken. Veel hielp het niet. ‘Ik kan veel dingen snel leren, maar bewegende dingen gewoon niet.’

29 Agenda


30 Welke proef heeft de X-factor?

BREIN TEGEN BREIN
Carla Desain
Vlammen die dansen op geluid, twee vloeistoffen die van kleur verschieten als je ze bij elkaar doet, plantjes die in rare bochten groeien, steeds naar het licht. Welke proef heeft de X-factor?

31 De boekenplank van… Loes van der List
De BOEKENPLANK van
Carla Desain
Over het boek ‘Julia’s reis’ van Finn Zetterholm.

32 Uitgelicht
RECENSIE
– Opvoedwijzer Asperger
– Vooruit – Themaboek taal voor de bovenbouw
– Hoogbegaafd opvoeden – Lijden of begeleiden?