Talent — Jrg. 14 (juni 2012) Nr. 4

2 Droom of nachtmerrie?
REDACTIONEEL

4 Prof. dr. Hanna Swaab over executieve functies: Hoe ontwikkel je zelfregulatie bij kinderen?
INTERVIEW
Priscilla Keeman
Voor een succesvolle schoolloopbaan is alleen een hoge intelligentie niet voldoende. Klinisch neuropsycholoog Prof. Dr. Hanna Swaab vertelt over het belang van de mate van zelfregulatie, het sturen van eigen denken, gedrag en emoties.

8 KORT NIEUWS
– Nadelen van een goed geheugen
– Gezocht: hoogbegaafde (zelfstandige) werknemers
– Mensen denken rationeler in vreemde taal
– Dolores Leeuwin
– Hoe word ik een genie?
– Agenda
– Positieve stereotypering hindert prestaties

10
CARLA’S CORNER
– Tijd in machten van tien – Natuurverschijnselen hun tijdschalen
– De geschiedenis van de sterrenkunde
– Het Grote Walgelijke Tekenboek

11 Verveling is voor slappelingen
COLUMN
Ellen Sinot
‘Wat is er mis met verveling? Het is juist goed. Dan leer je doorzetten.’

12 Nieuw instituut in China op weg om de wereld te veroveren / Zoeken naar de genetische basis van intelligentie
REPORTAGE
Anne van Kessel
Zoeken naar IQ-genen. Op 17-jarige leeftijd ruilde Zhao Bowen zijn school in voor BGI, China’s grootste genoom sequencing instituut. Nu leidt hij er de cognitieve-genomics groep, een groep hyperintelligente jonge mensen met een gemiddelde leeftijd van 23 jaar. Ze zijn op zoek naar de essentie van het menselijk vermogen: de genen die ons IQ bepalen.

1
5 ‘Afterparty’
COLUMN
Tygo de Vries
Jaarlijks is er bij ons op school het lentefeest. Dit is een groot schooltoneelstuk waar je je vrijwillig voor op kunt geven.

16 Hoe achterhalen filosofen de waarheid? / Hoe denkers denken
ACHTERGROND
‘Kun je het hebben over dingen die niet bestaan?’ Dat was de vraag die professor Bartold Kooi begin dit jaar in een filosofieles voorlegde aan bovenbouwleerlingen van De Borgschool en De Piramiden uit het Groningse Winsum. Na afloop zeiden de kinderen dat ze het bijster interessant vonden, maar tegelijkertijd ook heel pittig. Een leerling vatte het samen met ‘Mijn hersens exploderen’. Wat is filosofie eigenlijk? Wie hebber er baat bij?

19 ‘Ik word omringd door slimme mensen’
INTERVIEW
Anthon Keuchenius
Iris Groen: ‘Ik word omring door slimme mensen’. In Excellente studenten praat Talent met jonge mensen die kans zien hun talenten optimaal te benutten. Aan het woord is promovendus Iris Groen. ‘Stel dat ik professor word, dan zie ik het als mijn plicht iets te doen.”

22 Spelen met polymeren
VOORUIT
Maryan Camps & Els Schrover
Voor dit experiment heb je een zenuwachtig publiek nodig, dan is het ’t leukst. Je gaat namelijk een potlood steken door een plastic zak gevuld met water – en de vraag is: gaat dat lekken of niet?

23 Groep 9 in Apeldoorn / Noordpool en plasticsoep
REPORTAGE
Marrigje de Bok
Als leren heel makkelijk is, kan het saai worden. Dat weten de kinderen uit Groep 9 ook. Maar in deze groep doen ze gave projecten, over de ruimte, over geschiedenis of kunst. Soms is het moeilijk, maar dat is juist fijn. Ik krijg hier meer uitdaging!

26 Hengelose bibliotheek stimuleert leerzaam gamen
INSPIRATIE
Priscilla Keeman
Op de inspiratiepagina vindt u inspirerende initiatieven, best practices en bijzondere onderzoeken op het gebied van hoogbegaafdheid bij kinderen. Hebt u ook zo’n bijzonder initiatief?

27 Uitgelicht
RECENSIES
Priscilla Keeman
– Passend onderwijs voor begaafde leerlingen
– Excellentie in ontwikkeling. Handreiking (hoog)begaafdheid
– Mijn kind is hooggevoelig

28 Un poco Loco / Vreemde talen met Loco
LEERMIDDELEN
Inge Slaats
Het rode doosje waar we allemaal mee groot zijn geworden, kan onder het stof vandaan gehaald en ingezet worden voor verrijking op het gebied van vreemde talen.

30 De boekenplank van… Estelle Krammer
De BOEKENPLANK van
Carla Desain
Over het boek ‘Iep!’ van Joke van Leeuwen. ‘Als je mensen echt wilt leren kennen, moet je heel goed kijken.’