Talent — Jrg. 13 (oktober 2011) Nr. 5

2 Redactioneel
Priscilla Keeman

4
‘CARLA’S CORNER’
– Tangles
– Een hele kunst…
– Historische scheurkalender

4 Nieuws en agenda

5 Home Sweet Home?
COLUMN
De belevenissen en bespiegelingen van Jinte Veldman.

6
Leren denken als de basis voor succes op school
ACHTERGROND
Dolf Janson
Auteur en onderwijsadviseur Dolf Janson gaat in op wat denken inhoudt en hoe dit op school al dan niet benut wordt. ‘Het is niet toevallig dat juist begaafde leerlingen die pas in de bovenbouw (van de basisschool) verrijkingsopdrachten krijgen, hiermee in (te) veel gevallen geen weg weten’.

10 ‘Debatteren draagt bij aan je ontwikkeling’
BREIN TEGEN BREIN !
Erno Mijland
Het schooluniform moet worden ingevoerd. Er moet een wettelijk verbod komen op reclame voor ongezonde voeding voor kinderen. Er moet extra belasting komen op vlees. Tijdens het debattoernooi NK Scholieren draait alles om het aanvallen of verdedigen van dit soort stellingen.

11 Diep en complex denken zonder etiket, het is een manier van zijn
INTERVIEW
Priscilla Keeman
Het is tijd voor een kwalitatief criterium van hoogbegaafdheid. Frank de Mink en Truus van der Kaaij vinden dat er op een andere manier naar hoogbegaafdheid moet worden gekeken. ‘Hoogbegaafden zijn nadrukkelijk bezig met moreel besef’.

13 In ontspannen sfeer tot volle bloei / Peergroepen dragen bij aan geluk
REPORTAGE
Marrigje de Bok
Hoogbegaafde kinderen hebben elkaar nodig. Om samen te praten, te denken en te lachen. Bij de plusgroep van GelukkigHB in Zwolle vinden hoogbegaafde leeftijdsgenoten elkaar. ‘Hier hoeven ze niet meer onder te duiken’.

16 Met vier kwarten maak je meer
VOORUIT
Maryan Camps en Els Schrover
Recept voor een lekkere herfstcake

18 Geen hoogbegaafd iemand
INTERVIEW
Anton Keuchenius
Uitblinker Hedy d’Ancona: ‘Altijd gebeurt alles bij toeval’. Zij ziet in zichzelf geen hoogbegaafde, maar is meer dan alleen politica. ‘Als ik al een talent heb, dan is dat het talent om dingen naadloos met elkaar te kunnen combineren, en in ieder van die dingen redelijk goed te zijn’.

21 Filosoferen met kinderen
INTERVIEW
Joost de MaarŽ
Een online computerspel dat kinderen stimuleert door te denken over filosofische vragen: dat is ‘EŽn hand die klapt’. Hoe bruikbaar is dit spel in de klas? ‘Het komt zeker tegemoet aan de leerbehoeften van slimme kinderen’.

23 VAL Junior College / Topwerk voor Pallegoni‘
REPORTAGE
Erno Mijland
Het nieuwe onderwijsconcept voor hoogbegaafde leerlingen : Virtual Action Learning (VAL) Junior Excellent wordt getest door leerlingen van openbare basisschool ’t Pallet in Diemen. ‘De opdrachten zijn uitdagend en creatief. Bovendien leren ze zelfstandiger werken en elkaar feedback geven op een opbouwende manier’.

25 Lastige jongens
COLUMN
Hester Macrander

26 To lobby or not to lobby
ACHTERGROND
Anton Keuchenius
Onderwijsminister Van Bijsterveldt trekt de komende jaren extra miljoenen uit om hoogbegaafde leerlingen beter te bedienen, maar de verdeling van excellentiegelden is niet altijd even duidelijk. Een duik in de warboel van organisaties die zich bezighouden met hoogbegaafdheid en die een gooi doen naar deze excellentiegelden. Stel: je hebt een lumineus idee, hoe kom je dan bij dat geld?

29 Apathische pubers
RECENSIE
Sandra Kiela
Het boek ‘Zie je me wel?’ Hoe motiveer je begaafde leerlingen in het vwo?

30 De boekenplank van… Friso Lohman
De BOEKENPLANK van
Carla Desain
Over het boek ‘Eragon’, het eerste deel van de trilogie ‘Het erfgoed’ van Christopher Paolini. ‘Held en schurk hadden een vergelijkbaar beginpunt.’