Talent — Jrg. 13 (juni 2011) Nr. 3

2 Redactioneel
Priscilla Keeman

4
‘CARLA’S CORNER’
– Profielgame in plaats van Profielwerkstuk.
– ScienceOut. Alles over uitgaan met inhoud.
– Aanrader: ‘Mag dat?! Wat je wilt weten over recht & rechtvaardigheid’.

4 Nieuws en agenda

5 Nieuwe indrukken
COLUMN
De belevenissen en bespiegelingen van Jinte Veldman tijdens haar jaar vrijwilligerswerk.

6
Training in zelf-acceptatie / Zorg zelf voor jouw succes!
INTERVIEW
Priscilla Keeman
‘Specialist in gifted education’ Renata Hamsikova zette zelf een training voor hoogbegaafde kinderen op. Deze leren zichzelf kennen en hoe zich aan te passen zonder zichzelf te verliezen. ‘Hoogbegaafde kinderen kun je uitleggen dat ze vriendschappen van verschillende niveaus aan kunnen gaan.’

8 CanSat Competitie ‘Dan liever de lucht in!’
BREIN TEGEN BREIN
Erno Mijland
Met een echte raket je eigen ‘satelliet’ lanceren… dat moet wel een bijzondere ervaring zijn. Maandenlang werken teams van scholieren richting die spectaculaire beloning. Ze doen mee aan de CanSat Competitie.

9 Je zal maar kleuter mogen zijn!
PRAKTIJK KLEUTERS
Dolf Janson
Wat als jouw hoogbegaafde kleuter wil leren lezen en schrijven, maar hij op school hoort ‘ga maar lekker spelen, nu kan het nog’? Hoe kan een leerkracht een slimme kleuter prikkelen? En wat is het verschil tussen ‘open’ en ‘gesloten’ werkjes? Onderwijsadviseur Dolf Janson weet er meer van.

13 Inspiratie, bevestiging, eye-openers
ACHTERGROND
Anthon Keuchenius
De eerste inspiratiedag van Talent vond plaats op 15 april 2011. Behalve sprekers als Annemieke Mol Lous, Lector passend onderwijs, en professor dr. Tessa Kieboom, was er een informatiemarkt, speedlezingen en workshops.

15 DaVinci plusklas
REPORTAGE
Marrigje de Bok
De Da Vinciklassen zijn bovenschoolse plusklassen voor leerlingen met een IQ van 130 of hoger. Paul Kuipers, directeur van basisschool de Gondelier in Amersfoort, nam vier jaar geleden het initiatief. ‘Het is mijn eigen onderneminkje, we moeten het zelf zien te financieren.’

18 Niet ŽŽn maar heel veel rijke leeractiviteiten
LEERMIDDELEN
Anneke Noteboom & Nora Steenbergen
Als je zoekt naar geschikt uitdagend leermateriaal dat inspeelt op de mogelijkheden en interesses van talentvolle leerlingen, dan is daar nu een oplossing voor: Acadin.

20 Noblesse Oblige
INTERVIEW
Anthon Keuchenius
Aarnout Loudon (1936) was succesvol springruiter, ondernemer, politicus en bestuurder. ‘Dat ik een Loudon ben zal me niet tegengewerkt hebben, maar het heeft me ook geen voordeel gebracht.’

23 Hoogbegaafd studeren
REPORTAGE
Carla Desain
Meer dan 100 hoogbegaafde jongeren kwamen bijeen op de leerlingenconferentie die de Technische Universiteit te Eindhoven op 18 maart 2011 organiseerde.

26 Hoger onderwijs alleen voor hoogbegaafden?
INTERVIEW
Jan te Nijenhuis
Intelligentieonderzoeker Jan te Nijenhuis sprak met Charles Murray, ‘ŽŽn van de grootste denkers ter wereld’. In zijn boek ‘Real education: Four simple truths for bringing America’s schools back to reality’adviseert hij het onderwijssysteem radicaal te transformeren. In een exclusief interview spreekt dr. Murray over zijn boek en de implicaties voor hoogbegaafde kinderen.

28 Jong
COLUMN
Hester Macrander

29 De hoogbegaafdheid survivalgids
RECENSIE
Rineke Derksen

30 De boekenplank van… Joris Voeten
De BOEKENPLANK van
Carla Desain
Over het boek ‘Diary of a wimpy kid’ (Nederlandse titel: Het leven van een loser) van Jeff Kinney.