Talent — Jrg. 12 (september 2010) Nr. 5

2 Redactioneel
Redactioneel

4 NIEUWS
– Onderwijs aan hoogbegaafden te weinig structureel
– Speciale aanbieding voor Talentlezers
– Agenda

5 Beelddenken en dyslexie / Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt effectiviteit Beeld en Brein Methode
ACHTERGROND
Priscilla Keeman
De term beelddenken is al zo’n tachtig jaar bekend. Toch werd het begrip tot voor kort niet zo serieus genomen. De laatste tijd komen er steeds meer hulpverleners op het gebied van beelddenken en dyslexie. ‘Ik zou willen dat alle kids onze lesmethode onderwezen kregen.’

9 Ouwe jongen / Henk Hofland doet nooit iets tegen zijn zin
INTERVIEW
/ UITBLINKER SENIOR
Anthon Keuchenius

Schrijver H.J.A. Hofland begon met het bouwen van hoge torens van blokken. Nadat hij op zijn veertiende een liefde voor de gedichten van Belcampo opvatte, begon het schrijversbloed te kriebelen.

12 Hebben beelddenkers baat bij een wereld vol beelden? / Beelddenken, school en multimedia
ACHTERGROND
Erno Mijland
We leven tegenwoordig in de ‘beeldeeuw’. Hoe is dit van invloed op visueel-ruimtelijk ingestelde leerlingen?

15 Beleef de zwaartekracht
VOORUIT
Maryan Camps & Els Schrover

17 Beelddenken kritisch bekeken
ACHTERGROND
Wesley Meijer
Critici vinden beelddenken ‘veredelde astrologie’ en ‘klinklare nonsens’.

19 Gat in de regelgeving
COLUMN
Hester Macrander

20 ‘Intrinsiek gemotiveerd en initiatiefrijk’ / Nieuw schoolconcept op ‘De Wittering.nl’
REPORTAGE
Marrigje de Bok
Basisschool De Wittering.nl heeft, behalve een bijzondere naam, een bijzonder gebouw en – naar eigen zeggen – bijzonder onderwijs. ‘Ik zie dat de kinderen op De Wittering intrinsiek gemotiveerd raken en blijven. Ook de heel snelle en heel slimme.’

23 ‘Ideas worth doing’ / TEDxYouth Amsterdam
BREIN TEGEN BREIN
Erno Mijland
Passief, volgzaam, onge•nteresseerd? Onzin! Steeds meer jongeren stropen de mouwen op. Ze hebben een droom of een idee, willen hœn wereld of dŽ wereld een stukje beter maken en … ze doen het ook. Hun doelen en verhalen staan centraal tijdens de eerste editie van TEDxYouth.

24 Blokus
LEERMIDDELEN
Anneke Noteboom & Nora Steenbergen (SLO)
Blokus is een van mijn meest favoriete spelletjes. Het is mooi vormgegeven, uiterst eenvoudig uit te leggen en steeds weer uitdagend. Vaak bedenk ik tijdens een spel hoe ik het de volgende keer weer slimmer kan spelen. Tot nu toe hebben we het niet beschreven omdat Blokus zo kwetsbaar is in een school: veel kleine onderdeeltjes, en als je er een kwijt bent, is het spel niet meer compleet. Toch willen we het u niet onthouden. Blokus heeft veel prijzen gekregen, onder meer ook van Mensa Select. Inmiddels zijn er verschillende varianten, met andere vormen, en in 3D. Hier beschrijven we het klassieke Blokus.

25 Begaafd en toch onzeker? (drukfout), moet zijn Beestje in beeld (correctie)
GASTCOLUMN
Wendy Lammer van Toorenburg

26 Hoogbegaafd zijn Žn beelddenker maakt je dubbel anders
PRAKTIJK
Brigit Kooijman
Bas (11) en Ayrton (8) zijn hoogbegaafd en beelddenker. Hele lappen tekst opnemen is lastig voor beelddenkers. ‘Als je hoogbegaafd bent, moet je binnen tien seconden het antwoord weten op een vraag, anders nemen ze je niet serieus. Dat is natuurlijk wel raar.’ Hoogbegaafd zijn Žn beelddenker maakt je dubbel anders, zo veel is duidelijk uit hun verhaal.

29 Thuisonderwijs in Nederland en Vlaanderen
BOEKRECENSIE
Nanette van Kempen
Recensie van het boek ‘Thuisonderwijs in Nederland en Vlaanderen’ van Leah Witmond.

30 De boekenplank van… Laura Heijblom
De BOEKENPLANK van
Carla Desain
Over het boek ‘Morgenrood’ van Stephenie Meyer.