Talent — Jrg. 12 (juli 2010) Nr. 4

2 Redactioneel
Redactioneel

4 NIEUWS
– TOP-cursus erg effectief
– Huizen geeft nieuwe Leonardoschool EUR50.000
– Uitblinker Karsu Dommez wint Talentenprijs
– Inflatie van giftedness
– Agenda

5 In gesprek met autisme-expert Peter Vermeulen
INTERVIEW
Priscilla Keeman
De Vlaamse pedagoog Peter is een autoriteit op het gebied van autisme. Onlangs verscheen zijn nieuwste boek ‘Contextblindheid’. ‘Ik zie inderdaad een grote overlap tussen hoogbegaafdheid en autisme in reacties.’

8 Day a Week School
REPORTAGE
Wesley Meijer
Met de Day a Week School is er na het Leonardo-onderwijs en de plusklas weer een nieuw initiatief om hoogbegaafde kinderen extra uit te dagen. Talent was bij de opening en sprak met betrokkenen over het verschil

9 Droom
COLUMN
Hester Macrander

10 Plezier overwint alles
INTERVIEW / UITBLINKER SENIOR
Anthon Keuchenius
Anton Geesink werd op zijn zeventiende Nederlands Kampioen Judo en won uiteindelijk Olympisch goud. ‘Ik doe dingen omdat ik ze fijn vind.’

13 Mindmapping / Beter leren met mindmappen
PRAKTIJK
Mindmappen wordt steeds vaker toegepast in het onderwijs. Maar hoe werkt dit leerhulpmiddel eigenlijk? En wat zijn de voordelen ?

15 Kunst en een glazen flesje
VOORUIT
Maryan Camps & Els Schrover
Hoe interessant is een glazen flesje? En hoe interessant is een glazen flesje als je er een week naar kijkt? Vooruit leert je deze keer observeren als een beroemde schilder. ‘Een onderwerp wordt juist boeiend door de manier waarop je er naar kijkt.’

17 Excelleren in het sciencelab / Hier gaat het om de vragen
REPORTAGE
Marrigje de Bok
De Montessorischool in Watergraafsmeer te Amsterdam heeft veel slimme leerlingen, die snel kunnen werken. En zich ook kunnen vervelen, zoals oud-leerlingen lieten weten. Met extra rekenwerk en een heus laboratorium, opgezet met subsidiegeld vanuit het Excellentieprogramma, wil de school meer uitdaging bieden.

20 Wessel Broekhuis schreef ‘Alleen met mijn wereld; hoe ik leerde leven met autisme’
INTERVIEW
Carla Desain
Wessel Broekhuis is 17 jaar, 5 vwo-leerling, fanatiek liefhebber van Metalmuziek, schrijver van songteksten en zanger in Metalband Crush. Hij heeft het syndroom van Asperger en schreef het autobiografische boek ‘Alleen met mijn wereld; hoe ik leerde leven met autisme’, dat hij opdroeg aan ‘alle autisten en andere mensen die worstelen met hun eigen identiteit’. Interview met Wessel Broekhuis, autist en auteur: ‘Ik ben gelukkig; daar heb ik hard voor gewerkt’.

22 Een betere wereld met bta
BREIN TEGEN BREIN / IMAGINE SCHOLIERENWEDSTRIJD
Erno Mijland
Wetenschappers denken vaak vanuit hun eigen kaders en specialismen. Scholieren zijn onbevangen, denken veel vrijer en koesteren nog volop idealen. Zet ze bij elkaar met een opdracht – een plan voor duurzame oplossing in een ontwikkelingsland – en zie hoe de mooiste idee‘n ontstaan. Kijk voor meer informatie over de Imagine Scholierenwedstrijd: www.foundation-imagine.org

23 Begaafd en toch onzeker?
GASTCOLUMN
Martine Delfos

24 ‘Bied houvast, structuur en veiligheid’ / Hoogbegaafdheid en autisme op school
REPORTAGE
Erno Mijland
Puberende medeleerlingen, een kakofonie aan geluiden in de pauze, de complexe, ongeschreven wetten van de sociale omgang… voor jongeren met autisme is de middelbare school vaak een verwarrende omgeving. Hoe bied je begaafde jongeren met autisme de mogelijkheid hun talenten optimaal te ontwikkelen? Talent reisde voor het antwoord af naar het Brabantse Heeswijk-Dinther.

26 Het verhaal van een ouder / Hoogbegaafd en thuisonderwijs
ACHTERGROND
Nannette van Kempen
Onderwijsvormen voor hoogbegaafden springen als paddenstoelen uit de grond. In sommige gevallen is het aangeboden onderwijs onvoldoende. Moeder van een hoogbegaafde zoon (10) Nannette van Kempen pleit voor thuisonderwijs. ‘Onze zoon heeft altijd thuis meer geleerd en onderzocht dan op school.’

28 Spektro RC Car
LEERMIDDELEN
Anneke Noteboom & Nora Steenbergen (SLO)
In ons leven van alledag kunnen we niet meer zonder elektriciteit. Het zorgt ervoor dat lampen branden, tv’s werken, auto’s rijden, wasmachines draaien en nog veel meer. Maar wat is nu elektriciteit? Hoe kun je elektriciteit opwekken en hoe bouw je een elektrisch circuit? Met Spektro kunnen kinderen zelfstandig de antwoorden op deze vragen ontdekken op een spannende en interactieve manier.

29 IJskastmoeder – Leven met een Aspergerkind
BOEKRECENSIE
Carla Desain
Recensie van het boek ‘IJskastmoeder – Leven met een Aspergerkind’ van Janneke van Bockel.

30 De boekenplank van… Jelle & Jurre Groenendijk
De BOEKENPLANK van
Carla Desain
Over het boek Subroza.nl van Marcel van Driel.