Talent — Jrg. 12 (februari 2010) Nr. 1

2 Redactioneel
Redactioneel
Priscilla Keeman

4 NIEUWS
– Plusschool Apeldoorn in zwaar weer
– HIQ wint wetenschapsquiz
– Hoger IQ, meer gebaren
– Nieuw boek: Een hoogbegaafd kind; praktisch en positief op pad
– Agenda

5 ‘Opvoeden is niet klein krijgen, maar helpen groot worden’
INTERVIEW
Priscilla Keeman
Pubers van nu. Pubers krijgen veel aandacht momenteel. Wetenschappelijk onderzoek geeft steeds meer inzicht in de ontwikkeling van de hersenen. Hierdoor ontstaat meer begrip voor de gedragingen in de pubertijd. Klaas Jan Terpstra vertelt over de praktijkhandvatten die hij en Herberd Prinsen opschreven in hun boek ‘Pubers van Nu’.

7 Huiswerk vroeger, nu en in de toekomst
PRAKTIJK
Lydia Sevenster-van der Lelie
Huiswerkhouding. Leerkrachten krijgen soms het gevoel dat de huiswerkhouding van leerlingen in vergelijking met vroeger verslechterd is. Zes meisjes aan het Stedelijk Gymnasium Haarlem onderzochten de huiswerkhouding van hun medeleerlingen. Docente Lydia Sevenster vergeleek de resultaten met de huiswerkhouding van leerlingen 50 resp. 30 jaar geleden.

10 Wedstrijden voor talentvolle scholieren / Brein tegen brein!
BREIN TEGEN BREIN
Erno Mijland
Nieuwe rubriek over wedstrijden voor scholieren. Deze keer over de Biologie junior Olympiade en wiskunde- en rekenwedstrijd Kangoeroe.

12 ‘Je moet ze laten gaan. Ze kunnen zoveel!’ / Begaafdheidsprofielschool ’t Kiemveld bij Den Bosch
REPORTAGE
Marrigje de Bok
Reportage OBS ’t Kiemveld, Den Dungen. Deze OBS gebruikt het TASC-model. ‘Het is een uitstekend model om te leren nadenken, plannen en samenwerken.’

15 Ben jij een Twitter-meester?
VOORUIT
Els Schrover & Maryanne Camps

16 Denksport: Durven Doen en Doorzetten
LEERMIDDELEN
Anneke Noteboom & Nora Steenbergen (SLO)
Durven, doen en doorzetten zijn mooie eigenschappen waar je ver mee kunt komen. De puzzelboekjes van Denksport stimuleren deze eigenschappen. Maar zijn ze geschikt verrijkingsmateriaal?

17 Als leren als vanzelf gaat… / Twee methoden om onderpresteerders uit het dal te helpen
REPORTAGE
Joost de MaarŽ
Als leren niet vanzelf gaat… Wat te doen voor onderpresteerders? Het recent ontwikkelde leervaardighedenspel en het inzetten van leerlingmentoren helpt bij leerlingen ‘leren leren’.

19 Uitgebloeid?
COLUMN
Wendy Lammers

20 Bonhoeffer College Enschede / ‘Je ziet ze weer rechtop gaan lopen’
REPORTAGE
Marrigje de Bok
Begaafdheidsprofielschool Bonhoeffer College heeft haar eigen vwo-plusklas. Directeur Robert Goossens vindt het belangrijk om hoogbegaafde leerlingen extra aandacht te blijven geven. ‘Nu dat bord er hangt, weten we dat we er voor moeten blijven werken, het is niet meer vrijblijvend.’

23 We kennen geen conflictloos leven / Uitblinker Senior: Herman van Praag
INTERVIEW / UITBLINKER SENIOR
Anthon Keuchenius
Nieuw vanaf deze Talent: een interview met Uitblinker senior. Redacteur Anthon Keuchenius spreekt met talentvolle mensen die al een leven van prestaties achter zich hebben. In dit nummer: emeritus hoogleraar psychiatrie Herman van Praag. ‘Weetgierigheid, dat is uiteindelijk mijn primaire talent.’

25 Slimme pubers

COLUMN
Hester Macrander

26 ‘We willen niet opvallen’ / Ervaringen van hoogbegaafde pubers
INTERVIEW
Carla Desain
Hoe ervaren pubers hun hoogbegaafdheid? Talent medewerker Carla Desain vroeg het hen. ‘Ik voelde me wel eens als een vijfhoekje tussen de vierkantjes.’

29 Ouders als rotsen in de branding
BOEKRECENSIE
Vittorio Busato
Recensie van het boek ‘Onderpresteren : help je kind de middelbare school door zonder duwen en trekken’ van Saskia Bruyn & Monique SchaminŽe.

30 De boekenplank van…. Iloesja Claassen
De boekenplank van
Carla Desain
Over het boek ‘Jij bent de liefste’ van Hans & Monique Hagen: ‘Deze gedichten rijmen zo mooi.’