Talent — Jrg. 11 (maart 2009) Nr. 2

2 Redactioneel
Redactioneel
Priscilla Keeman

4 NIEUWS
– SLO/CPS-(hoog)begaafdenconferentie ET
– Ander mailadres Columnistenwedstrijd Talent
– Ingezonden brief
– Agenda

5 Topvoetballers zijn per definitie hoogbegaafd / De bal aan een touwtje
INTERVIEW
Anthon Keuchenius
Alle sporters van wereldklasse zijn per definitie hoogbegaafd, vindt neuropsycholoog Erik Matser. Hoe zit dat precies? Welke bijzondere strategie‘n hanteren deze sporters? En: wat betekent het voor het hoogbegaafde kind dat maar niet leert fietsen of zwemmen?

7 Wie is de slimste?
COLUMN
Hester Macrander

8 Basisschool De Hoeksteen werkt aan beleid voor hoogbegaafden / ‘Geen leerfabriek, maar motiveren’
REPORTAGE
Marrigje de Bok
De Hoeksteen doet niet mee aan het project begaafdheidsprofielscholen, maar ontwikkelt wel hoogbegaafdenbeleid. ‘Eenvoudigweg omdat geen enkele school er nog omheen kan.’

11 Hoe harder je traint, hoe makkelijker het wordt / Nooit uitgeblonken, toch een uitblinker
UITBLINKER
Hij was nog maar net zeventien toen hij een profcontract kreeg aangeboden bij de Boston Red Sox. Op aandringen van zijn ouders haalde Swen Huijer eerst nog zijn koksdiploma en vertrok toen naar Amerika: als professioneel honkballer.

13 Kleine kinderen worden groot, of: de rode draden in je leven
GASTCOLUMN
Heleen Florusse

14 Zelf games maken: leuk en leerzaam
Carla Desain
Steeds op zoek naar nieuwe uitdagingen voor het hoogbegaafde kind: Talent woonde een workshop bij. Hierin werd Game Maker, een programma waarmee kinderen – samen – computergames kunnen maken, uitgetest.

16 Aan de slag met Game Maker
LEERMIDDELEN
Anneke Noteboom & Nora Steenbergen (SLO)

17 Vlechten met woorden en afbeeldingen
VOORUIT
Maryan Camps en Els Schrover

‘Matjes vlechten’, maar dan met woorden – en met foto’s of tekeningen.

19 Sport: voeding voor de hersenen
ACHTERGROND
Vittorio Busato
Onderzoek zou onomstotelijk uitwijzen dat kinderen die op hoog niveau sporten, stukken beter presteren op school dan leeftijdgenoten die niet aan sport doen, volgens Chris Visscher die een en ander onderzocht in opdracht van Sportkoepel NOC*NSF. Is lichamelijke oefening van invloed op de geest? En zo, ja, hoe werkt dat?

22 Leren en ontwikkelen
REPORTAGE
Katja Keuchenius
Volgens haar eigen leerlingen heeft het Amsterdams Lyceum als bijzonderheid dat er veel buitenschoolse activiteiten worden georganiseerd. De school stelt zich ten doel de kinderen niet alleen ‘intellectueel, maar ook sociaal en cultureel te ontwikkelen.’

25 Routeboekjes taal cre‘ren ruimte voor uitdaging
Nora Steenbergen
Hoe kun je op een verantwoorde manier leerstof voor hoogbegaafde kinderen indikken? Nora Steenbergen (SLO) bespreekt de routeboekjes voor het compacten van het taalaanbod.

26 Slim sporten / Hoogbegaafde kinderen kiezen anders
PRAKTIJK
Priscilla Keeman
Doen hoogbegaafde kinderen aan sport? En als ze dat doen, welke sport beoefenen ze dan? Zijn sommige sporten ‘slimmer’ – en dus meer geschikt – dan andere? Of zit het verschil ‘m in de benadering? ‘Je hoeft niet slim te zijn om aan badminton te doen, maar het is wel handig.’

29 Hoogbegaafd geloven
BOEKRECENSIE
Gerard de Kimpe
Recensie van het boek ‘Hoogbegaafd geloven’ van Ria Brand-Havinga.

30 De boekenplank van…. Mathijs Bangma
De boekenplank van
Carla Desain
Over het boek ‘De ru•nes van Gorlan’ van John Flanagan: “Ook een hoofdpersoon moet veel oefenen.”