Talent — Jrg. 11 (juni 2009) Nr. 4

Thema: HOOGSENSITIVITEIT

2 Redactioneel
Redactioneel
Priscilla Keeman

2 Opmerking bij de inhoudsopgave*
In de inhoudsopgave op pagina 3 is de paginanummering van de artikelen op pagina’s 17 en 24 verwisselt. Hieronder staat de juiste verwijzing.


4 NIEUWS
– Onderwijsinspectie ontdekt hoogbegaafdheid
– Oproep deelname onderzoek Talent
– Inzendingen Columnistenwedstrijd
– Uitslag Columnistenwedstrijd
– Rectificatie
– Agenda

5 Hoogsensitive kinderen zijn kwetsbaar
INTERVIEW – THEMA
Priscilla Keeman
Psychologe Elaine N. Aron over haar geesteskind. Aron kwam in 1996 op de bestsellerslijsten met haar boek ‘Hoogsensitieve Personen – hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt’. In Nederland is de aandacht voor dit fenomeen in opkomst

7 Kritiek op hoogsensitiviteit
INTERVIEW – THEMA
Erno Mijland
Sommige Nederlandse wetenschappers zien niet zoveel in hoogsensitiviteit als psychologisch begrip. Ontwikkelingspsycholoog Gerrit Breeuwsma legt uit waarom.

9 ‘Ik mag daar best trots op zijn’
UITBLINKER – THEMA
Anthon Keuchenius
Uitblinker junior: slimste basisschoolleerling n hoogsensitief

11 Hoogsensitief of gezeur?
GASTCOLUMN – THEMA
Wendy Lammers van Toorenburg

12 Uitreiking certificaten begaafdheidsprofielscholen (bps)
REPORTAGE
Marrigje de Bok

Negen basisscholen kregen op 27 mei 2009 in Amersfoort het certificaat uitgereikt dat hoort bij het label ‘begaafdheidsprofielschool’. Hoe ging het er aan toe die dag? En wat behelst deze certificering nu precies? ‘Aandacht voor hoogbegaafdheid is niet meer weg te denken uit ons moderne onderwijs’.

15 Samenwerkend strategisch springen …
VOORUIT
Els Schrover & Maryan Camps

17 Hoogsensitieve ervaringen / Hoogbegaafd & hoogsensitief: hoe voelt dat?
* Zie ook: Opmerking bij de inhoudsopgave
PRAKTIJK – THEMA
Wietske Idema
Hoe voelt het nu eigenlijk om hoogsensitief te zijn? Talent neemt een kijkje binnen hoogsensitieve gezinnen. Steeds meer ouders van hoogbegaafde kinderen verdiepen zich in hoogsensitiviteit. Ze vermoeden dat deze twee eigenschappen samengaan. Hoogbegaafd & hoogsensitief: dubbele handicap of juist een gave? ‘Bij ons thuis is het vaak lekker rustig, want niemand van ons houdt van lawaai.’

19 Afwijkingen
COLUMN – THEMA
Hester Macrander

20 Topdown versus Bottom-up / Te slim voor een school
ACHTERGROND
Arie van Kessel
Hoogbegaafden leren topdown. Maar wat houdt dit eigenlijk in? En hoe komt het dat nu juist het tegenovergestelde, het ‘bottom-up’ leren zo breed ondersteund wordt in het onderwijs? Basisschooldirecteur Arie van Kessel schreef er een uitgebreid verhaal over. Talent publiceert een samenvatting.

23 Slim kan lezen
LEERMIDDELEN
Anneke Noteboom & Nora Steenbergen (SLO)

Steeds meer leerlingen in groep 1 en 2 kunnen lezen. Het overgrote deel van het beschikbare lesmateriaal voor deze groepen is daarop echter niet afgestemd. ‘Slim kan lezen’ daarentegen bevat juist materiaal voor kleuters die lezen op Avi-niveau 1-2. Maar ook de rest van de groep kan werken aan de vragen bij de verhaaltjes en de diverse speel- en leeractiviteiten van de opdrachtkaarten die zich richten op de cognitieve, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling.

24 Hoogsensitieve ervaringen / Het hooggevoelige hoogbegaafde kind is vooral sociaal slim
* Zie ook: Opmerking bij de inhoudsopgave
PRAKTIJK
Henk-Jan van der Veen
Schoolcounselor en medeoprichter van het Landelijk informatiepunt Hoog Sensitieve Kinderen, Henk-Jan van der Veen, spreekt zich uit voor erkenning van hoogsensitiviteit. Hij vertelt hoe je een (hoogbegaafde) hoogsensitieve leerling herkent n hoe je er het beste mee omgaat.

26 Het Bisschoppelijk College in Weert / Zelfstandig leren in een huiselijke sfeer
REPORTAGE
Katja Keuchenius
De kersverse begaafdheidsprofielschool ‘ontdekt en ontwikkelt individuele talenten’.

29 Slimme jongens presteren onder
BOEKRECENSIE
Vittorio Busato
Recensie van het boek ‘Slimme jongens. Hoe hou je ze gemotiveerd?’ van Barbara A. Kerr en Sanford J. Cohn.

30 De boekenplank van…. Josefa Janssen
De boekenplank van
Carla Desain
Over het boek ‘Ponyclub De Bokkesprong naar de manege’ van Inge Neeleman: ‘Vervelend als iedereen je aangaapt.’