Talent — Jrg. 10 (november 2008) Nr. 6

2 Nieuwe uitdagingen
Redactioneel
Paulien Bakker

4 NIEUWS
– Klas overslaan lastig, maar niet onoverkomelijk
– Negatieve feedback pas na 12e jaar effectief
– Toptoets 2009 van start
– Agenda

5 Optimisme
DAGBOEK VAN JOSKE
Joske Ubels

6 Sharon Dijksma: ‘Laten we eerst eens kijken wat werkt’
INTERVIEW
Anthon Keuchenius & Paulien Bakker
Tien miljoen euro stelt staatssecretaris van Onderwijs, Sharon Dijksma (PvdA), de komende jaren beschikbaar voor uitdagend onderwijs aan ‘excellerende’ basisschoolleerlingen.

9 Leonardoscholen
ACHTERGROND
Wietske Idema
Het Leonardo-onderwijs wint hard aan populariteit. Er is klaarblijkelijk veel behoefte aan onderwijs toegespitst op hoogbegaafden. Maar zijn hoogbegaafde kinderen ook werkelijk beter af in een Leonardo-klas

11 Het gebouw gaat nu dicht
COLUMN
Hester Macrander

12 Bloed, zweet en tranen
ACHTERGROND
Vittorio Bussato
Een klassieke studie zou hebben uitgewezen dat oefening en niet aangeboren talent muzikaal succes bepaalt. Een recente studie trekt dat belang van oefening in twijfel. Muzikale prestaties zouden het beste kunnen worden verklaard door n oefening n intelligentie n aangeboren talent. Maar hoe terecht is die claim?

14 Pardon?! Wablief??
VOORUIT
Els Schrover & Maryan Camps

Wel eens meegemaakt dat je met iemand praatte die voor een heel gewoon ding een heel ander woord gebruikte dan jij zou doen? Tijd voor een onderzoekje!

15 The sky is the limit!

VOORUIT
Maryan Camps & Els Schrover

Hoe hoog kun je bouwen met behulp van drie velletjes A4-papier en wat plakband?

16 Lekker kleuteren
ACHTERGROND
Dolf Janson
Kleuters blijven een lastige doelgroep binnen scholen. Voor kleuters met een grote ontwikkelingsvoorsprong geldt dat nog eens extra. Vaak staan vooroordelen als ‘lekker kleuteren’ een goede start van hun schoolcarrire in de weg. ‘Is kleuteren wat anders dan leren?’

18 Hoera voor de plusklas?
ACHTERGROND / INTERVIEW
Renate Welboren
Hoe ervaren ouders de begeleiding en de mogelijkheden in Nederland voor hoogbegaafde kinderen? Om dit in kaart te brengen nam Talent in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam een enqute onder ouders af. Vier vragen, acht stellingen en ruimte voor opmerkingen geven een kijkje achter de schermen bij ouders van hoogbegaafde kinderen.

21 Rekentijger
LEERMIDDELEN
Anneke Noteboom & Nora Steenbergen (SLO)

22 Plusprogramma op het Dalton College Alkmaar
REPORTAGE
Marrigje de Bok
Het Stedelijk Dalton College Alkmaar voerde enkele jaren geleden het Daltonsysteem in en ontwikkelde tegelijkertijd een programma voor hoogbegaafden. Die combinatie bleek goed te werken. De dagelijkse Daltonuren, waarin leerlingen een les mogen kiezen, worden door hoogbegaafden nu benut als plusuren.

24 Gedragsgeneticus Tom Bouchard
INTERVIEW
Jan te Nijenhuis
Tom Bouchard, ŽŽn van de meest vooraanstaande gedragsgenetici in de wereld, leidde een studie naar eeneiige tweelingen die kort na de geboorte werden gescheiden. In een exclusief interview met Talent vertelt professor Bouchard over zijn onderzoek, de ‘Minnesota Twin Study’ (MISTRA), en de implicaties voor hoogbegaafde kinderen.

27 Odyssey of the Mind: ‘Los het maar op!’

ACHTERGROND
Ilja Hoogenberg-Engbers
‘Odyssey of the Mind’ is een educatief programma dat leerlingen leert op een creatieve manier probleemoplossend te denken. Leerlingen binden de strijd met elkaar aan in het vinden van originele oplossingen voor ingewikkelde problemen. Daarmee biedt het juist aan hoogbegaafde leerlingen de uitdaging waar zij behoefte aan hebben.

30 De boekenplank van…. Sander van Velze
De boekenplank van
Carla Desain
Over het boek ‘De geheime missie van het Benedict Genootschap’ van Trent Stewart: “Ieders eigen talent is noodzakelijk voor het slagen van de missie”.