Schoolbestuur — Jrg. 34 (september 2014) Nr. 5

Schoolbestuur is volledig digitaal beschikbaar: PDF

4 Heldringschool: De wereld tegemoet treden

Gerrit-Jan Meulenbeld

‘We zijn een eigenwijze school, we willen niet dat iemand zich met ons bemoeid’. vertelt Henk Kok die al bijna veertig jaar verbonden is aan de Amsterdamse Heldringschool, een school voor kinderen met een verstandelijke beperking. Kok, tegenwoordig directeur, vertelt over de ontwikkelingsgang van zijn school voor kinderen en over haar bijzondere aanbod: theater!

08 De uitkomst van passend onderwijs

Nico Dullemans

Het is de bedoeling dat het aanbod van de school al werkende weg op de mogelijkheden van de afzonderlijke leerlingen wordt toegesneden. Falen moet hoe dan ook worden uitgesloten. Welke zijn de pijlers onder dit nieuwe systeem en zijn ze wel sterk genoeg?

10 Herman Broerenschool: van zorg naar onderwijs

Gerrit-Jan Meulenbeld

‘Het accent is sterk verlegd van zorg naar onderwijs. We vinden nu wel dat onze kinderen een bijdrage aan de samenleving kunnen leveren. De vraag is altijd of we ze ondervragen of overvragen.’ Een gesprek met Rion Pennings, bestuurder van ZML Noordoost Brabant, een stichting van scholen voor kinderen die zeer moeilijk leren.

34 De drijfveren van rector Tom Brocks

Maria Verhuizen

‘Ik denk dat veel katholieke scholen handelen vanuit liefde. Dat is voor mij leidend, omdat je om een ander geeft, omdat je van de ander houdt.’ Tom Brocks van het Titus Brandsmalyceum in Oss beseft dat dit soft klinkt. Hij vindt het bijna een mysterie dat mensen toestaan dat hij de school leidt.

DIT NUMMER

7 Mensenschool

12 Thema Interview

14 Karin Melis: In Godsnaam: dan maar een roepende in de woestijn

16 Interview

18 Ziel van de school

21 School en geloof

22 Thema interview: Marieke Beentjes en Jesper van Dam, initiatiefnemers van time-out voorziening BOCS in Nieuwegein.

24 Thema interview: Passend onderwijs avant la lette op het Don Bosco college in Volendam.

26 Thema interview: Harrie Meelen, leraar en teamleider van het Augustinianum in Eindhoven, vertelt over een autist met een ernstige gehoorstoornis die uitgroeide tot een excellente leerling.

28 Thema interview: Kentalis, als horen of spreken niet vanzelfsprekend is.

30 Bouwstenen voor Sociaal:  ouders over passend onderwijs, Sandra van der Bolt en Jack Baten.

33 Dankviering op het d’Oultremontcollege in Drunen.

36 Jurisprudentie

38 Lobby