Het volledige tijdschrift is beschikbaar als PDF
INHOUD
03 Redactioneel
06 Kort nieuws
09 Column
Bert-Jan Kollmer
10 ‘We raken getalenteerde jongens kwijt’
Lucy Beker
Hoogleraar Louis Tavecchio is een van de mensen die zich zorgen maken over achterblijvende prestaties van jongens in het onderwijs.
12 Vijf vragen: Geen gescheiden klassen, wl jongensachtige lessen
Lucy Beker
15 Een goede start voor de MR
Michiel Jongewaard
16 De Rietlanden legt fundament voor de toekomst
Marion Braat
Een straatvoetbaltoernooi organiseren voor de buurtkinderen, de plaatselijke kinderboerderij een verfje geven of de tuin van het verzorgingshuis van onkruid ontdoen. Allemaal manieren om invulling te geven aan de maatschappelijke stage.
18 Hebben brede scholen nog prioriteit?
Martin van den Bogaerdt
21 Mag het ietsje meer zijn
Martin van den Bogaerdt
22 ‘Beelschermtoezicht schaadt onderwijskwaliteit’
Jan Barendse
Er is in toenemende mate kritiek op de rol van de Inspectie van het Onderwijs bij het beoordelen van scholen. De inspectie houdt volgens critici, onder wie oud- onderwijsinspecteur Henk van der Weijden, te weinig rekening met onder meer de samenstelling van de leerlingenpopulatie.
24 Scholen gaan met de tijd mee
Lucy Beker
Steeds meer basisscholen in Nederland werken met nieuwe schooltijden. De roep van werkende ouders wordt sterker. Het vijf-gelijke- dagenmodel is het populairst.
27 Hoe is het in Barneveld?
Martin van den Bogaerdt
28 De wankele ondergrens van de leerplicht
Jan Barendse
30 School! en excursie: Scheepvaartmuseum gooit trossen los
Michiel Jongewaard
32 School! en ouders Vragen en antwoorden
Paul Bijlsma
34 Op zoek naar de E-factor
Lucy Beker
35 School! en recht
Weigering Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)
Sandra Geerdink