Pulse Primair Onderwijs — Jrg. 4 (2012) Nr. 5

Management & motivatie

8 Joost Zwagerman: ‘We gaan een tikkeltje terug naar het traditionele onderwijs’

Joost Zwagerman mag met recht een literaire duizendpoot genoemd worden. Hij schrijft romans, korte verhalen, gedichten, columns, recensies en essays. Daarnaast stelt hij onder meer anthologie‘n samen en schuwt hij niet om aan het maatschappelijke debat deel te nemen.

School in beweging

12 Van GOA-school naar kwaliteitsschool

De sfeer op basisschool Beppino Sarto was goed, de resultaten waren behoorlijk en toch vond directeur Henk Francken dat het anders moest.

Kwaliteitszorg

16 De vijf rollen van de leraar

Niets bepaalt de kwaliteit van het onderwijs zo sterk als de kwaliteit van de leerkracht.

24 Aandacht voor burgerschap

Het wil nog niet vlotten met het burgerschapsonderwijs. De Onderwijsraad vindt dat de overheid een actievere rol moet spelen en komt met enkele adviezen.

Onderwijsontwikkeling

21 Omgaan met doelen in het groepsplan

Veel scholen zijn aan de slag gegaan met opbrengst- en handelingsgericht werken. In een serie van vijf artikelen bekijken we diverse aspecten van het implementeren van een opbrengst- en handelingsgerichte werkwijze. Dit artikel gaat over het omgaan met doelen in het groepsplan.

Sociale vaardigheden

28 Welk gedrag mag?

Het is lang geleden dat het heel rustig was in de klas. Passend Onderwijs zorgt voor nog meer diversiteit Žn leven in de klas. Dat hoeft op zich geen enkel probleem te zijn als een leerkracht in staat is met deze grote verschillen in gedragingen om te gaan.

33 Signaleren van kindermishandeling

Leraren, decanen, mentoren, intern begeleiders en andere medewerkers in het primair- en voortgezet (speciaal) onderwijs hebben een belangrijke rol bij het signaleren van kindermishandeling en grensoverschrijdend gedrag door collega’s.

Organisatieontwikkeling

36 De basis is de baas

Leiderschap is cruciaal. Zeker in het onderwijs, waar het niet gaat om zaken en papieren maar om mensen en manieren. Goed leiderschap zorgt voor professionele groei en bloei van mensen op de verschillende niveaus in de school.

Studenten aan het woord

40 ‘Kies ik voor geld of geluk?’

In ‘Studenten aan het woord’ komen drie studenten van de Marnix Academie in Utrecht aan het woord. Ze laten zien wat ze in hun mars hebben. Oscar Pronk (32) maakt alsnog de overstap naar het onderwijs. ‘Ik kies voor mijn persoonlijke geluk.’

43 ADHD: Probleem van de omgeving?

Kinderen met ADHD, veel leerkrachten hebben ze in de klas. De kinderen zitten niet stil, zijn snel afgeleid en praten overal doorheen. Maar voor wie is dit een probleem? Door Sary Dekker, student aan de academische pabo.

45 Zijn scheiding en school te scheiden?

Kinderen zijn vaak de dupe van een echtscheiding. In hoeverre be•nvloedt de scheiding ook de leerprestaties op school? Door Jasper Schagen, student academische pabo.

En verder

6 Nieuws

19 Column Theo Wildeboer

27 Column Martin van Rooij

47 Lezersrubriek

48 Producten en diensten

49 Training en advies

50 Column Wim Menke