Pulse Primair Onderwijs — Jrg. 4 (2012) Nr. 4

Management & motivatie

8 Dolores Leeuwin: ‘Laat kinderen in hun waarde’

Presentatrice Dolores Leeuwin vertelt over haar werk en over de invloed van haar zesjarige zoontje Vince en blikt terug op haar eigen tijd in het onderwijs.

Rekenen

12 Leren vermenigvuldigen, meer dan tafels leren!

`Die tafels kennen ze nog steeds niet’, verzuchten veel leraren in de bovenbouw. toch hebben hun collega’s in eerdere groepen veel aandacht aan de tafels besteed. Wat maakt dat (te) veel leerlingen die kennis ook weer snel kwijtraken?

Communicatie

18 Interne communicatie op school

Leidinggevenden en medewerkers zijn niet altijd tevreden over hun organisatie. ze wijten de problemen waar zij tegenaan lopen in veel gevallen aan de communicatie binnen de school.

30 Marktgerichte school heeft de toekomst

We weten inmiddels allemaal dat veel basisscholen de komende jaren met een krimpsituatie geconfronteerd zullen worden. Uit recente cijfers van het cbs en de Aob blijkt het voortbestaan van maar liefst 900 scholen te worden bedreigd.

Onderwijsontwikkeling

22 Onderwijssummit 2010: Kennis delen Žn in praktijk brengen

Kennisontwikkeling, kennisbenutting en professionalisering moeten krachtiger met elkaar verbonden worden. EDventure verzorgt daarom op 13 november de eerste Onderwijssummit, een kennisconferentie voor en door onderwijsprofessionals.

26 Zijn we goed voorbereid voor de komende vier jaar?

U geeft inmiddels uw stem uitgebracht voor de Tweede Kamer-verkiezingen. Maar wat staat ons in de formatiebesprekingen te wachten?

36 Leraren blijven, de werksituatie verandert

Al vijftien jaar lang is er een stroom van gedachten, voorstellen en publicaties om ons basisonderwijs te verbeteren. Het woord ‘breed’ kwam vaak naar voren. De zorg moest verbreed worden en brede scholen werden bepleit. Is de gedroomde verbetering bereikt?

Hoogbegaafdheid

33 Summerschool voor hoogbegaafden

Knutselen, buiten spelen, discoavonden en corvee. Kamp uniQum is een `zo normaal mogelijk’ kamp, ook al zijn alle kinderen en stafleden hoogbegaafd.

Financieel management

38 Gelukkig hebben we ons vermogen nog

Steeds meer besturen hebben moeite om de uitgaven en de inkomsten in balans te krijgen, met negatieve resultaten tot gevolg. Gelukkig hebben veel besturen nog voldoende vermogen (reserves) om de negatieve resultaten over 2011 op te vangen, maar voor hoelang nog?

En verder

6 Nieuws

17 Column Theo Wildeboer

21 Column Martin van Rooij

28 De realisatie van E-learning op school

40 De schoolleider als piloot

47 Lezersrubriek

48 Producten en diensten

49 Training en advies

50 Column Wim Menke