Praxisbulletin –– Jrg. 35 (januari 2018) nr. 5

05 Gamification in ontwerp
team
Ontdek wat er schuilgaat achter populaire games als FIFA18 en laat u inspireren om zelf spelconcepten te ontwerpen voor in de klas.

10 Dadadenken Verboden liefde
groep 1-8
De meeste liefde is oké, maar soms mag je niet zomaar van iets of iemand houden. Het zijn verboden liefdes. Wat gebeurt er als je je daar net als Romeo en Julia niets van aantrekt?

12 Als ik de woorden had
groep 7-8
De kinderen zingen en spelen een liefdesliedje, bekend uit de popscene, maar met een klassieke achtergrond. Voor alle kinderen die ‘op elkaar’ zijn!

Verder in dit nummer

14 Je leven in een boek
groep 1-8
Maak met de kinderen een boek waarin ze hun eigen levensverhaal vertellen.

18 Woordenschat en coöperatief leren
team
Hoe kunnen coöperatieve werkvormen bijdragen aan het vergroten van de woordenschat? In dit artikel vindt u tips en lessuggesties voor activerende werkvormen.

24 Vraag maar raak!
team
In de kennis- en netwerk samenleving van nu is het van belang dat kinderen onderzoeken of iets een feit of een mening is. Waarom en hoe zou je kritisch denken op de basisschool moeten (aan)leren en stimuleren?

28 Temperatuur in de plusklas Gouden Rekenles
team
In een plusklas stellen kinderen regelmatig vragen waar de leerkracht niet direct een antwoord op heeft. Zo ook als het gaat om verschillen in het meten van temperaturen. Een goede voorbereiding is het halve werk.

33 Verder kijken dan Pinterest
team
Hoe kom je van een standaard knutselwerkje tot een verbeeldende opdracht? Pinterest kan een inspiratiebron zijn voor opdrachten met ruimte voor eigen inbreng.

Rubrieken

39 Schrijvers over schrijven

40 Koude voeten
groep 4-6
Lied van de maand