Praxisbulletin — Jrg. 34 (oktober 2016) nr. 2

05 Sinterklaasje kom maar binnen
team
Sinterklaas staat weer voor de deur. Maar hoe zal hij dit jaar op school aankomen? Laat u inspireren door elf leuke, spectaculaire en gekke manieren om de Sint binnen te halen.

07 Niet bang zijn voor letters!
groep 1-2
In elke kleuter sluimert de wens om te lezen, om mee te doen in de wereld van geschreven taal. Met de werkvormen en tips in dit artikel kunt u met uw groep betekenisvol aan de slag met beginnende geletterdheid.

12 Natuurkalender (2): Buiten in oktober
groep 1-8
In elke editie vindt u een natuurkalender. Met de gegeven informatie en bijbehorende activiteit kunt u met de groep naar buiten om op ontdekkingstocht te gaan.

14 Methodegebonden toetsen vs methode-onafhankelijke toetsen
team
Lees en word wijzer over de verschillen tussen toetsen uit de methode en methodeonafhankelijke toetsen, zoals de LVS-toetsen.

18 Dadadenken (2): Kijken met je ogen dicht
groep 4-8
Kinderen laten schrijven kan in verschillende vormen, bijvoorbeeld door ze te laten beschrijven wat je met je zintuigen waarneemt. Daarmee maken ze hun verhaal levendiger.

20 Sinterklaasmobile
groep 5-8
Met dit feestelijke knutselwerk is de klas of de school binnen de kortste keren omgetoverd in sinterklaassfeer.

22 0 Gouden rekenlessen (2): Op tijd
team
Het doel van een gouden rekenles is het wegwerken van een veelvoorkomend knelpunt in het rekenonderwijs. Voordat de rekenmethode uit de kast komt, kunt u kinderen al op weg helpen bij het aflezen van de digitale klok.

25 De dag van… (2): Doden en heiligen
groep 4-8
Veel mensen vieren Halloween, maar waar komt dat feest eigenlijk vandaan? En wat is de betekenis van Allerheiligen en Allerzielen? Staan kinderen (én volwassenen) stil bij deze feestdagen, en hoe dan?

28 Kijkbuiskinderen
groep 5-6
In veel situaties werken leerkrachten vanuit vakken die los van elkaar worden aangeboden. Dat kan ook op een andere manier, door een geïntegreerd aanbod van twee of meer vakken. Laat de kinderen werken met de tunes (muziek) van oude tvprogramma’s (geschiedenis).

31 Bewegen in de taalles
team
Vervang zitten en luisteren in de taalles eens door actie en beweging. Het verhoogt de aandacht en betrokkenheid.

39 Lezer van de maand

40 Lied van de maand: Een molletje
groep 1-3