Praxisbulletin — Jrg. 34 (april 2017) nr. 8

05 Kriebelbeestjes
(groep 4-5)
De één vindt ze adembenemend mooi, de ander vindt ze maar eng: kriebelende beestjes. In dit thema leren de kinderen de vliegende, kruipende en gravende diertjes steeds beter kennen.

10 Begeleiding van kinderen met een verlieservaring: Als kinderen muurtjes bouwen
(team)
Als kinderen te maken krijgen met een ingrijpend verlies in hun leven, bouwen ze vanbinnen vaak een soort verdedigingswerk. Met metaforen, vragen stellen en creatieve werkvormen kunt u de kinderen helpen deze verdediging te verzachten en zich weer open te stellen.

12 De dag van… (7): Ruimtevaart
(groep 5-8)
Op 12 april is het de Internationale dag van de Ruimtevaart. Voor veel kinderen spreekt ruimtevaart tot de verbeelding. Wat weten ze al over dit onderwerp en hoe kunnen ze hun kennis uitbreiden?

16 Hardop kijken: Kunstbeschouwing met Van Gogh en Monet
(groep 1-8)
Kunstbeschouwing is een taai woord voor iets wat echt leuk en zinvol is: hardop kijken. Kijk in deze les hardop mee naar De aardappeleters van Vincent van Gogh en Onder de populieren van Claude Monet.

20 Negen tips voor de weekendkring
(team)
Gebruik deze negen creatieve, talige en coöperatieve suggesties voor een alternatieve weekopening waarbij iedereen voldoende en op zijn eigen manier aan bod komt.

22 Dadadenken (7): En alles staat stil!
(groep 1-8)
Rust en stilte creëren in de klas is een uitdaging. Op sommige scholen worden daarin successen geboekt door yoga en meditatie in te zetten.

24 De muzikale burger

(groep 5-8)
Hoe realiseert u vakintegratie tussen burgerschapsvorming en muziek? Ontdek het in dit uitgewerkte voorbeeld

28 Zingen met de liejdesbox
(groep 1-8)
Verzamel alle liedjes die u met uw groep zingt in een handige bewaardoos.

30 Natuurkalender (8): Buiten in april
(groep 1-8)
In elke editie vindt u een natuurkalender. Met de gegeven informatie en bijbehorende activiteit kunt u met de groep naar buiten om op ontdekkingstocht te gaan.

32 Schrijven op één lijn
(groep 1-8)
Bij het aanleren van schrijven zouden de verschillende schrijfdoelen op elkaar afgestemd moeten worden in een doorgaande lijn. Welke overwegingen zijn daarbij van belang?

39 Lezer van de maand

40 Lied van de maand: Vaderdag
(groep 1-4)