Praxisbulletin — Jrg. 33 (oktober 2015) nr. 2

05 Poëziefestival
POËZIE, GEDICHT, VOORDRAGEN (groep 6-8)
Bij het voordragen van een gedicht zijn presenteren, declameren en memoriseren belangrijk. En waar kun je de geleerde gedichten beter voordragen dan op een poëziefestival op school?

10 Handen uit de mouwen (2): Onderweg in de stad
BEELDEND, HANDVAARDIGHEID, KUNST (groep 4-8)
In vijf creatieve lessen steken kinderen de handen uit de mouwen. In deze tweede les zetten de kinderen hun verbeelding om in knip- en snijwerk dat leidt tot verrassende stadsgezihten.
WEBSITE
– filmpje

12 Vogels op reis
NATUUR (groep 5-8)
Hoewel vogels het hele jaar door komen en gaan, zijn er in de herfst de meeste trekkende vogels. Een uitstekende gelegenheid om dit bijzondere verschijnsel te bestuderen.e voor een dierendag vol vrolijke fantasiespelen en feestelijke activiteiten met dierenknuffels én echte dieren.
WEBSITE
– weblinks
– werkblad (inclusief antwoordblad)

16 Tien voor kleuters (2): De digitale kleuterklas
MEDIAWIJSHEID (groep 1-2)
Hoe geef je slimme kleuters voldoende uitdaging? Welke nieuwe ontwikkelingsmaterialen zijn er? Wat kan ik met techniek bij kleuters? In elke editie vindt u 10 tips speciaal voor kleuteronderwijs, steeds gecentreerd rond een actueel thema.

18 Beeld in beweging
MEDIAWIJSHEID, BEELDEND (groep 1-8)
Met apps als iMotionHD, Moquu en Stop Motion Studio is animatie een koud kunstje. Een kunstje dat kinderen snel zullen beheersen.

23 Schakelbouw op basisschool Het Rondeel: Duurzaam werken aan taalontwikkeling
ZORG, TAAL, SCHAKELKLAS (team)
Schakelbouw is een doorontwikkelde variant van de schakelklas. Basisschool Het Rondeel in Den Bosch werkt hiermee en wordt daarin doelmatig begeleid.
WEBSITE
– inspiratiekaart

26 Muziekles, dat klinkt goed!
MUZIEK, ZINGEN, LUISTERVAARDIGHEID (team)
Voor veel leerkrachten is de drempel voor het geven van muziekles hoog. Toch hoeft muziekles geven niet ingewikkeld te zijn.

30 Gesprekken met kinderen (1): Kind-leergesprek
ZORGVERBREDING (team)
In veel gesprekken die een leerkracht voert met een kind of ouder is vooral de leerkracht aan het woord. Dat past niet bij een visie op onderwijs waarin kinderen en ouders mede-eigenaar van het leerproces zijn. Hoe kunt u de kwaliteit van kind-leergesprekken verbeteren?

34 Koele Piet
SINTERKLAAS, LIED (groep 3-5)
Sinterklaas is een piet kwijt…! Lees het verhaal over Koele Piet en laat de kinderen tekenen en knutselen binnen dit thema.
WEBSITE
– melodie bij het lied Koele Piet
– fotobeschrijving 3D-Pietje

39 Prikbord
TEAM
Nieuwtjes en weetjes

40 Lied van de maand: Hooggeëerd publiek
LIED, CIRCUS (groep 5-7)
WEBSITE
– melodie
– meezingversie
– lessuggesties