Praxisbulletin — Jrg. 33 (maart 2016) nr. 7

05 Nieuwjaar in de lente: Gelukkig Noroez
VIERINGEN, NIEUWJAAR (groep 1-8)
Meer dan honderd miljoen mensen in de wereld vieren nieuwjaar op 21 maart. Dit feest heet Noroez en betekent ‘Nieuwe Dag’. Rondom het feest bestaan vele tradities en rituelen om het nieuwe jaar in te luiden. Met de suggesties in dit artikel kunt u dit prachtige feest met uw groep of school vieren.
WEBSITE
– brief
– draaiboek
– Farsi-alfabet en kalligrafie
– kaartjes
– lied en dans
– recept
– sjabloon vuur
– uitnodiging

10 De paashaas is de kleurenkluts kwijt
PASEN, KLEUREN (groep 1-2)
In dit project is de paashaas de kleurenkluts kwijt. Hierdoor haalt hij alle kleuren door elkaar. De kinderen helpen de paashaas de kleuren te vinden en zien het dier terug in een poppenkastvoorstelling.
WEBSITE
– boekenlijst
– poppenkastverhaal

15 Leren in de eenentwintigste eeuw: In kronkels denken
21e EEUW, CREATIVITEIT HERSENEN (team)
Kinderen van nu leven in veel meer werelden dan kinderen van ’toen’. Er is een hele digitale wereld bijgekomen. Een wereld om net als andere werelden te ontdekken, te bewonderen en te ervaren om zo een plekje voor jezelf te veroveren.

20 Eetgewoonten (4): Bewuste eters
ETEN, RECEPTEN (groep 4-8)
Eten doen we elke dag. Dat moet ook wel. Bij veel eetgewoonten staan we nauwelijks (meer) stil. Maar hoe, wat en waarom eten we eigenlijk? In elk oneven nummer vindt u een artikel in deze serie.
WEBSITE
– recept
– werkblad

22 Theater in het onderwijs: Speel jezelf
SOCIAAL-EMOTIONEEL, DRAMA (team)
Jezelf kunnen zijn is een belangrijk en bijzonder gevoel voor kinderen. Maar wat betekent eigenlijk ‘jezelf zijn’? En wat kan de leeromgeving daaraan bijdragen?

25 Nieuwe meesters
KUNST, BEELDEND, LIED (groep 3-5)
De Nederlandse cultuur kent vele beroemde kunstenaars en kunstwerken. De kinderen ontmoeten ‘oude meesters’ en hun schilderijen, maar het zelf doen staat bij de diverse activiteiten en opdrachten voorop.
WEBSITE
– boekentips & links
– lied
– presentatie
– werkbladen

30 Tien voor kleuters (6): Rijk buitenspelen
PLEIN (groep 1-2)
Hoe geef je slimme kleuters voldoende uitdaging? Welke nieuwe ontwikkelingsmaterialen zijn er? Wat kan ik met techniek bij kleuters? In elke editie vindt u tien tips speciaal voor kleuteronderwijs, steeds gecentreerd rond een actueel thema.

33 Kliederen en klodderen
ZINTUIGEN (groep 1-4)
Knoeien en vies worden is goed voor de (zintuiglijke) ontwikkeling en biedt kinderen de mogelijkheid tot onderzoeken en experimenteren. In dit klieder- en klodderproject kunnen kinderen volop viespeuken.

39 Prikbord
(team)
Nieuwtjes en weetjes
WEBSITE
– Leeslint
– Ei, ei, ei
– Boekenjaar

40 Lied van de maand: Griezeltje
LIED, GRIEZELEN (groep 1-5)
WEBSITE
– melodie
– meezingversie
– lessuggesties