Praxis Bulletin — Jrg. 31 (september 2013) Nr. 1

5 Ook jij hoort erbij! / Contact houden met een langdurig zieke leerling
ZIEK, CONTACT, THUISLES (team)
Tamara Wally
Om ervoor te zorgen dat een ernstig en/of langdurig zieke leerling zich toch voldoende kan ontwikkelen op cognitief en sociaal-emotioneel gebied, is het noodzakelijk dat de school het contact tussen zieke leerlingen en zijn/haar klasgenoten stimuleert. Over redenen en mogelijkheden, samenwerken en communicatie.

10 Paardenkastanje / Bomen (1)
BOMEN, NATUUREDUCATIE (groep 5-8)
Maarten de Jongh
Negendelige serie over bomen. Aflevering 1: de paardenkastanje. Met achtergrondinformatie in het blad en praktijkonderdelen op de website.
WEBSITE
– Boeken en websites
– Doe- en zoekblad ‘Bij de Kastanjeboom’
– Antwoordenblad
– Extra lessuggesties


12 Klaar voor de start! / Suggesties voor de Kinderboekenweek 2013
KINDERBOEKENWEEK (groep 1-8)
Annemarie Bon
Tover uw school om tot een ‘sportschool’, compleet met openingsfeest (sportshow) en slotfeest (achtkamp). Volledige beschrijving, met uitgewerkte thema’s en (les) suggesties voor een schoolbreed kinderboekenweekfestijn!


18 Huizen als kastelen / Taalvangers (3)
BEELDEND, HANNDVAARDIGHEID, KNUTSEL (groep 1-8)
Ino de Groot
Aflevering 3: drie beeldende opdrachten (ŽŽn per bouw) over de looproute van school naar bibliotheek. EŽn route, drie verschillende belevingen! Van ‘dichtbij’ via ‘een blokje om’ tot ‘stadse structuren’. Over het beeldend werken met kartonnen dozen.

21 Luisteren naar muziek
MUZIEK, LUISTERN (groep 5-8)
Hans van Eerden

In de muziekles ia ‘luistern naar muziek’ veelal een vergeten gebied. Over actieve luisterhouding, luistermanieren en de opzet van een luisterles (inhoud en didactiek). Met drie verschillende (voorbeeld) luisterlessen, waarin de besroken didactiek ( het ‘pauwenmodel’) steeds concreet is uitgewerkt.
WEBSITE
– Vader Jacob (bladnotatie en liedtekst)
– Luisterles 2: Origineel en cover
– Luisterles 3: Ontwerp een cd-hoes


26 Twitter / Sociale media nader belicht (1)
TWITTER, SOCIALE MEDIA, MEDIAWIJSHEID (team)
Tessa van Zadelhoff
Nieuw! Negendelige serie, waarin de sociale media nader worden belicht. Centraal staan de praktische toepassingsmogelijkheden in school en klas. Aflevering 1: Twitter.

28 Verdient Joost nu een zes of een zeven? / Feedback in de klas (3)
FEEDBACK, CIJFER, BEOORDELILNG (team)
Linda Jonkman, Vera Vergunst
Serie van vijf artikelen over de noodzaak van effectieve feedback. Aflevering 3: over het geven van cijfers en het eerlijk en duidelijk beoordelen van leerlingenwerk.


32 Schetsboek in de klas
SCHETSBOEK, BEELDEND, DAGBOEK
Marijke Liefting
Over het introduceren van het ‘schetsboek’ in de klas, waarin leerlingen onderzoek doen, tekenen, schrijven, experimenteren en registreren. Bedoeld als bronnenboek voor later en als uniek, persoonlijk vaardighedendocument. Over bedoeling, opzet en mogelijkheden. Centraal staan het werkproces en de ervaringen van de individuele leerling en niet het product!

39 Prikbord
TEAM
Sheila Faessen
Nieuwtjes en weetjes.

40 Lied van de maand: Ik ben ziek
LIED, ZIEK (groep 1-4)
Helga Buitenlaar
WEBSITE
– Melodie
– Karaokeversie
– Lessuggesties