Praxis Bulletin — Jrg. 31 (november 2013) Nr. 3

5 Rommelpiet? Die komt hier niet! Alternatieven voor de Rommelpiet
SINTERKLAAS, ZWARTE PIET (groep 1-4)
Sanne Ramakers
De Rommelpiet is een veel geziene gast tijdens de Sinterklaasperiode. Maar hij brengt vaak onrust met zich mee. In dit artikel vindt u verschillende alternatieven voor de Rommelpiet. Welke Piet past het beste bij u?

9 YouTube
MEDIAWIJSHEID (3), SOCIALE MEDIA, YOUTUBE
Tessa van Zadelhof
Negendelige serie, waarin de sociale media nader worden belicht. Centraal staan de praktische toepassingsmogelijkheden in school en klas. Aflevering 3: YouTube


11 Steengoed! Rijke leersituaties met kiezelstenen
ONTWIKKELINGSMATERIAAL (groep 1-3)
Bianca Oldenbeuving
Ook zonder dure ontwikkelingsmaterialen is goed onderwijs mogelijk. In dit artikel vindt u suggesties voor rijke leeractiviteiten met eenvoudige stenen.

15 En, wat hebben we deze les geleerd? / Feedback in de klas (5)
FEEDBACK, EVALUATIE (team)
MarlŽone Goudswaard, Alette Schoenmaker
Serie van vijf artikelen over de noodzaak van effectieve feedback. Aflevering 5 (laatste aflevering): over afsluiten van de les.

16 Berk / Bomen (3)
BOMEN, NATUUREDUCATIE (groep 5-8)
Maarten de Jongh
Negendelige serie over bomen. Aflevering 3: de berk. Met achtergrondinformatie in het blad en praktijkonderdelen op de website.
WEBSITE
– Boeken en websites
– Doe en zoekblad ‘Herfst bij de berk’
– Antwoordenblad
– Extra lessugesties

22 Gesprekken bij begrijpend lezen
BEGRIJPEND LEZEN, LEZEN, GESPREK, TAAL, WOORDENSCHAT (team)
Sjouke Sytema, Resi Damhuis

Het voeren van gesprekken is belangrijk voor het leren en voor de taalverwerving. In dit artikel leest u hoe u goede gesprekken kunt inpassen in het leesonderwijs. Met voorbeelden en praktische tips.

27 Verzamelde handen / Beeldend werken aan de hand van een blog
BEELDEND, INTERNET, TEKENEN, HANDVAARDIGHEID (groep 5-8)
Marijke Liefting
Ge•nspireerd door een prachtige beeldcollectie op Pinterest gaan kinderen aan de hand van vragen en spelletjes zelf op ontdekkingstocht. Ze kiezen een favoriet beeld dat ze gaan onderzoeken, ,proberen technieken uit en leren creatief denken in een persoonlijk schetsboek.

31 Hoe effectief is handelingsgericht werken?
HGW, HANDELINGSGERICHT WERKEN, HATTIE (team)
Peter de Vries
Veel scholen werken handelingsgericht. Maar het effect hiervan is niet altijd duidelijk? Doen we wel de goede dingen? Dragen we hiermee daadwerkelijk bij aan de ontwikkeling van kinderen? In dit artikel worden de uitgangspunten van het handelingsgericht werken naast het Hattie-rapport gelegd om op die manier te kunnen beoordelen hoe effectief handelingsgericht werken is.

39 Prikbord
TEAM
Sheila Faessen
Nieuwtjes en weetjes.

40 HŽ Sint!
LIED, SINTERKLAAS (groep 1-4)
Helga Buitenlaar
WEBSITE
– Melodie
– Karaokeversie
– Lessuggesties