Praxis Bulletin — Jrg. 31 (maart 2014) Nr. 7

  5  Techniek in de straat
TECHNIEK (groep 5-6)
Bert Munsterman
Techniek is overal. Dat ervaren de kinderen als ze aan de slag gaan met verschillende techniekopdrachten: van het maken van een kijkdoos met perspectief tot het bouwen van bruggen.
WEBSITE
– Bouwplaat Auto op schaal
– Werkblad Aanzichten

  9  Wennen aan een nieuwe school
DRAMA (groep 5-8)
Marte Sloot-Jongbloed
Een verhuizing. Of het onvermijdelijke afscheid van de basisschool in groep 8. Wat de reden ook is, voor veel kinderen is het niet makkelijk om van school te veranderen. In dit artikel leest u hoe u drama als middel kunt gebruiken om deze veranderingen aan de orde te stellen.

14  Wilg
BOMEN, NATUUREDUCATIE
Maarten de Jongh
Negendelige serie over bomen. Aflevering 6: de wilg. Met achtergrondinformatie in het blad en praktijkonderdelen op de website.
WEBSITE
– Boeken en websites
– Doe- en zoekblad Bij de wilg
– Antwoordenblad
– Extra lessuggesties

16  De onzekere en onkundige
ONDERWIJSBEHOEFTE, ZORGVERBREDING (team)
Hanni Bijl-Van Gelder
Driedelige serie over veelvoorkomende specifieke onderwijsbehoeften. Aflevering 1: De onzekere en de onkundige.

21  Werken als Hundertwasser
KUNST (groep 7-8)
Marieke Baselmans
In dit project kruipen de kinderen in de werkjas van de beroemde kunstenaar Hundertwasser. Aan de hand van vijf praktische leskaarten schilderen en ontwerpen ze met zijn werk als inspiratiebron.
WEBSITE
– Leskaarten Hundertwasser

24  Mag je mensen sorteren?
FILOSOFIE (team)
Fabien van der Ham
Na het themaboek Filosoferen met kinderen is het nu tijd om te filosoferen met het team! Gebruik het filosofisch gesprek om met het leerkrachtenteam na te denken over het indelen van kinderen in groepen.

26  Spotify
SPOTIFY, SOCIALE MEDIA, MEDIAWIJSHEID (team)
Tessa van Zadelhoff
Negendelige serie, waarin de sociale media nader worden belicht. Centraal staan de praktische toepassingsmogelijkheden in school en klas. Aflevering 6: Spotify

28  Schrijven is heel handig
SCHRIJVEN, HANDSCHRIFT (groep 6-8)
Dick Schermer, Aartje Schoemaker
Is handschriftonderwijs nog belangrijk? Jazeker! in dit artikel leest u er meer over. Met achtergrondinformatie en korte oefeningen.

33  Samen sociaal op stap
AUTISME (team)
Tamara Wally
Voor kinderen met autisme is het niet vanzelfsprekend hoe zij zich in alledaagse, sociale situaties moeten gedragen. Lees hoe u als leerkracht deze kinderen kunt helpen op het gebied van interactie, communicatie en verbeelding.

39  Prikbord
Nieuwtjes en weetjes

40  Overal zit muziek in
LIED (groep 5-8)
Hans Aalbersberg
WEBSITE
– Melodie
– Karaokeversie