Praxis Bulletin — Jrg. 30 (september 2012) Nr. 1

5 Pieken in de plusklas (1)
PLUSKLAS, HOOGBEGAAFD, PASSEND ONDERWIJS (team)
Maartje Sanders, Dineke Goebert-Sanders
Twee artikelen over een bijzondere vorm van onderwijs: de pluklas, voor meer en hoogbegaafde leerlingen. Aflevering 1: (basis) voorwaarden, handvatten en tips.
WEBSITE:
– Achtergrondinformatie
– Digitale checklist hoogbegaafden
– Voorbeeldprotocol hoogbegaafdheid


10 Liefs uit…
KINDERBOEKENWEEK & CULTUREN (groep 1-8)
Liesbeth Rosendaal
Hoeveel cultuur kun je snuiven in twee weken? Het thema van de Kinderboekenweek is dit jaar: Hallo Wereld! We gaan een kijkje nemen bij andere culturen.

14 Dag, Herfst!
HERFST, LIED, VERHAAL, SEIZOENEN (groep 1-2)
Hans van Eerden, Dineke Goebert-Sanders
Met het liedje, de bewegingsoefeningen, het voorleesverhaal en de lestips in dit artikel, cre‘ert u een spetterend thema voor uw kleutergroep! Aflevering 1: Herfst.
WEBSITE:
– Ingezonden liedjes
– Meezingversie
– Voorleesverhaal
– 6 illustraties voor de verteltafel
– Wolkenvromen
– Links en boekentips


18 Kat en muis / Gaatjes dichten (1)
GEDICHT (groep 6-8)
Floor Koedam
Rubriek waarin steeds een gedicht wordt aangeboden met verwerkingsmogelijkheden om ‘gaatjes te dichten’ in het lesprogramma. Aflevering 1: een rijmend nonsens gedicht met veel eigen woordvindsels.

20 Wat bloeit daar? (1)
NATUUR, BUITEN, PLANTEN (groep 5-8)
Maarten de Jongh

Tweedelige miniserie over wilde planten. Zonder veel voorbereiding en voorkennis kunt u met de kinderen op ontdekkingstocht. Aflevering 1: madelief, grote weegbree en duizendblad.
WEBSITE:
– 3 doe bladen
– Antwoordenblad

24 Tsjing + boem = ringeling!
REKENEN & MUZIEK (groep 1-8)
Hans van Eerden
Er zijn vele mogelijkheden om muziek als middel in te zetten in de rekenles. In dit artikel vindt u enkele voorbeelden hiervan, die u hopelijk zullen enthousiastmeren, om met muzikaal interactief rekenen aan de slag te gaan.
WEBSITE:
– 12 korte filmpjes


29 Leerlingen verantwoordelijkheid leren nemen
BURGERSCHAP, VREEDZAME SCHOOL, LEERLINGENRAAD (team)
Lia Kromhout van der Meer
In De Vreedzame School krijgen leerlingen (mede)verantwoordelijkheid voor het sociale klimaat in klas en school. Leerlingparticipatie als essentieel onderdeel van het schoolleven. Een praktijkverslag.

34 Ik voel een voet! / Beeldend werken met prentenboeken (1)
BEELDEND, PRENTENBOEK, TEKENEN, HANDVAARDIGHEID (groep 1-8)
Marijke Liefting
Vierdelige serie over het maken van beeldende lessen rond prentenboeken. Interactief voorlezen, met een beeldend vervolg. Aflevering 1: over kleur, nuance, patroon en contrast.
WEBSITE:
Beeldende activiteiten voor kleuters

39 Win een taart voor je team!
LEZERSACTIE
Geef oude nummers van het Praxisbulletin een nieuw leven, maak daar een foto van en win misschien een taart voor je team.


40 Lied van de maand: Ballonnen aan ’t plafond
MUZIKALE VORMING (Groep 1-3)
Hans van Eerden

WEBSITE:
– Melodie, karaokeversies, lessugesties