Praxis Bulletin — Jrg. 30 (oktober 2012) Nr. 2

5 Slecht gehecht / Over kinderen met hechtingsproblemen
HECHTING, ZELFBEELD (team)
Tamara Wally
Beschrijving van de ontwikkeling van een veilige en een onveilige hechting. Over gedragskenmerken en de aanpak in de klas.

10 Vierseizoenenwandeling: Herfst / Seizoensthema (1)
HERFST, BUITEN, SEIZOEN (groep 1-2)
Inez van Goor
Basisartikel voor het maken van een spannende ontdekkingstocht door de herfst, de winter, de lente en de zomer. Met bijbehorend materiaal op de website. Aflevering 1: Herfst.
WEBSITE:
– Introductieverhaal
– 11 activiteitenkaarten
– Suggesties voor verwerking herfstaflevering


14 Leren luisteren
BEGRIJPEND LUISTEREN (groep 7-8)
Bart de Haan
Artikel over het belang van begrijpend luisteren als taalvaardigheid. Over het inzetten van luistervragen en afwisselende tekstsoorten. Met drie lesvoorbeelden.


18 Steentjes / Gaatjes dichten (2)
GEDICHT, HANDVAARDIGHEID, KNUTSEL (groep 3-4)
Saskia de Jong
Rubriek waarin steeds een gedicht wordt aangeboden met verwerkingsmogelijkheden om ‘gaatjes te dichten’ in het lesprogramma. Aflevering 2: herkenbaar gedichtje, als basis voor talige en creatieve activiteiten.

20 Video in de klas
VIDEO, CLIP, YOUTUBE (groep 7-8)
Hans Aalbersberg

Hoe maakt u met uw groep een echt leuk filmpje? Praktische beschrijving van het proces, met tips en voorbeelden. Van script tot premire!


24 Speelplezier met open spelmaterialen (3 – slot)
SPEL, SPELEN, HOEKEN, SPELMATERIAAL (groep 1-2)
Margot Wouterse Schmitz
Driedelige serie over spelontwikkeling en een inspirerende speelleeromgeving. Aflevering 3 (slot): knutselen en spelen met lappen in hoeken.
WEBSITE:
4 getekende idee‘nkaarten (voor atelier, huishoek, bouwhoek en speelplein)

29 Pieken in de plusklas (2)
PLUSKLAS, HOOGBEGAAFD, PASSEND ONDERWIJS (team)
Maartje Sanders, Dineke Goebert-Sanders
De auteurs geven in een tweetal artikelen advies over een bijzondere vorm van onderwijs: de plusklas, voor meer en hoogbegaafde leerlingen. Aflevering 2: over de inhoudelijke vormgeving, het waarborgen van de kwaliteit en de contacten met ouders en team.
WEBSITE:
Casussen
– Voorbeeldrooster
– TASC model
– Materiaallijst
– Links & Literatuur


34 Keepvogel, de uitvinding / Beeldend werken met prentenboeken (2)
BEELDEND, PRENTENBOEK, TEKENEN, HANDVAARDIGHEID (groep 1-8)
Marijke Liefting
Vierdelige serie over het maken van beeldende lessen rond prentenboeken. Interactief voorlezen, met een beeldend vervolg. Aflevering 2: over techniek, ruimte en compositie. Van ’technische’ tekening tot ruimtelijk wandsculptuur, van collage tot schoolbreed project. U kiest!
WEBSITE:
Linoleumdruk (opdracht, instructie, materiaallijst)

39 Praxis is jarig! En dat vieren we! Win een taart voor je team!
LEZERSACTIE
Wees creatief en geef oude nummers van het Praxisbulletin een nieuw leven, maak daar een foto van en win misschien een taart voor je team.


40 Lied van de maand: We bouwen een feestje!
LIED, FEEST, MUZIKALE VORMING (Groep 3-6)
Floor Koedam

WEBSITE:
– Melodie, karaokeversies, lessugesties