Praxis Bulletin — Jrg. 30 (november 2012) Nr. 3

5 Een toetsscore, wat nu?
TOETS, TOETSRESULTATEN (team)
Judith Hollenberg-Vos
Drie stappen, om zo veel mogelijk informatie uit toetsen te halen en hierop het onderwijsaanbod zo optimaal mogelijk af te stemmen. Over het kijken naar niveau, groei en specifieke categorie‘n. Met praktijkvoorbeelden.
WEBSITE:
– Getallen en getalrelaties (doorgaande leerlijn)
– Spelling (foutenanalyse)


10 De Nietrijmpiet
SINTERKLAAS, RIJM (groep 1-8)
Sanne Ramakers
Dit artikel geeft een groot aantal suggesties rond rijmen voor de hele school, uitgesplitst per bouw. Van Rijmpiet tot rijmschema, van rijmdoos tot Sinterklaasrijmkampioen! Schoolbreed rijmfestijn voor de sinterklaasperiode.
WEBSITE:
– Brief Rijmpiet (2x)
– Bedankbrief Sinterklaas
– Rijmbingo
– Rijmquiz
– Rijmschema’s
– Rijmplaatjes
– Extra suggesties onderbouw (groep 1-3) en middenbouw (groep 4-6)


15 Op schoolreis naar Mars
CELESTIA, HEELAL, RUIMTE, PLANETEN (groep 5-8)
Ruben van Hoegee
Met het het computerprogramma Celestia de ruimte verkennen. Over het visualiseren van het heelal, met behulp van het computerprogramma Celestia. Een kennismaking. Met complete gebruikershandleiding op de site!
WEBSITE:
– Handleiding (12 pagina’s)


18 Gedichtje / Gaatjes dichten (3)
GEDICHT, TAAL, HANDVAARDIGHEID, KNUTSEL (groep 3-4)
Jan de Haan
Rubriek waarin steeds een gedicht wordt aangeboden met verwerkingsmogelijkheden om ‘gaatjes te dichten’ in het lesprogramma. Aflevering 3: een gedicht over het maken van een gedicht.

20 E-mail van de Sint
TECHNIEK, SINTERKLAAS (groep 7-8)
Bert Munsterman

Sint heeft technische problemen en zit met de handen in het haar. Een noodkreet aan de kinderen leidt tot verbluffende oplossingen. Negen spannende techniekopdrachten voor de Sinterklaastijd!
WEBSITE:
– 4 techniekopdrachten
– Integrale versie e-mail


24 Geschiedenis begint vandaag! / Wandelingen (1): een geschiedeniswandeling in Utrecht.
GESCHIEDENIS, ERFGOED, KUNST (team)
Ino de Groot, Arie Vonk
Rondwandeling, waarin kunst en geschiedenis elkaar ontmoeten. Door het beleven van kunst komt geschiedenis tot leven. Een praktijkverslag.
WEBSITE:
– PowerPoint, met uigebreide versie van de wandeling


30 Ik geef je een liedje
MUZIEK, LIED, ENGELS (Groep 6-8)

Hans van Eerden
Hoe het laatste halfuurtje van de dag een ‘muzikaal cadeautje aan de klas’ kan worden. Uitgewerkt voorbeeld, met gebruik van internet en digibord. Over zangvaardigheid, klankvoorstelling, zangplezier en alle aspecten van de organisatie.

34 BOEM / Beeldend werken met prentenboeken (3)
BEELDEND, PRENTENBOEK, TEKENEN, HANDVAARDIGHEID (groep 1-8)
Marijke Liefting
Vierdelige serie over het maken van beeldende lessen rond prentenboeken. Aflevering 3: over schetsen, tinten, nuances en typografie.
WEBSITE:
– Boekenselectie
– Lessuggesties typografie
– Foto’s van werkstukjes


39 Win een taart voor je team!
LEZERSACTIE
Praxis is jarig! En dat vieren we! Geef oude nummers van het Praxisbulletin een nieuw leven, maak daar een foto van en win misschien een taart voor je team.


40 Lied van de maand: Ja, dat is Sinterklaas!
LIED, FEEST, SINTERKLAAS (Groep 3-4)
Ruud van Leerzem
WEBSITE:
– Melodie, karaokeversies, lessugesties