Praxis Bulletin — Jrg. 30 (december 2012) Nr. 4

5 Rood!
SCHOOLPROJECT, KLEUR (groep 1-8)
Rob Komen, Sanne Ramakers
Handreikingen voor het starten van een kleurrijk schoolproject. Met informatie over voorbereidingen en organisatie, een brainstorm over het onderwerp en vele suggesties, uitgewerkt per bouw, voor een schoolbrede ‘rode week’.

10 Een bijzonder gedicht… / Gaatjes dichten (4)
GEDICHT, HANDVAARDIGHEID, KNUTSEL (groep 5-8)
Floor Koedam
Rubriek waarin steeds een gedicht wordt aangeboden, met verwerkingsmogelijkheden, om ‘gaatjes te dichten’ in het lesprogramma. Aflevering 4: gedicht, opgebouwd uit boektitels of krantenkoppen.
WEBSITE:
– Knipblad
– Voorbeelden van krantenkoppengedichten
– Foto’s


12 Werkhoudingsproblemen (1)
WERKHOUDING, CONCENTRATIE, TAAKGERICHTHEID, OBSERVATIE (team)
Luc Koning
Tweedelige serie over werkgedrag en werkhoudingsproblemen. Aflevering 1: over taakgerichtheid, diepteconcentratie en diagnose. Met observatielijst.

16 Dag, winter! / Seizoensthema (2)
WINTER, LIED, VERHAAL, SEIZOEN (groep 1-2)
Hans van Eerden
Met het liedje, de bewegingsoefeningen, het voorleesverhaal en de lestips in dit artikel cre‘ert u een spetterend thema voor uw kleutergroep! Aflevering 2: Winter.
WEBSITE:
– Bladnotatie
– Ingezongen liedje
– Meezingversie
– Voorleesverhaal
– Vijf illustraties voor de verteltafel
– Werkblad met sjablonen
– Links
– Boekentips

20 Viering zelf organiseren? Ja, graag!
VIERING, MEERVOUDIGE INTELLIGENTIE, COMPETENTIES, KERST (groep 6-8)
Marieke Baselmans

Laat kinderen eens zelf hun eigen decemberfeest (of kerstfeest) organiseren, volgens de theorie van de meervoudige intelligentie, waardoor de competenties van de kinderen breeduit aan bod komen. Voorbeeldthema (groep 6): Een gedicht brengt licht.
WEBSITE:
Planningsformulieren

24 Goed bezig met spelpakketten
SPEL, BUITEN, GEZOND (team)
Judy Tienhoven
Structurele aandacht voor beweging en een gezonde leefwijze, door middel van spelpakketten, ingebed in de dagelijkse lespraktijk. Praktische informatie over de samenstelling van de pakketten en hoe u die kunt integreren in het dagritme.
WEBSITE:
– Jaarplanning (groep 1/2)
– Doelenlijst (groep 1/2)


28 Cantecleir / Beeldend werken met prentenboeken (4)
BEELDEND, PRENTENBOEK, TEKENEN, HANDVAARDIGHEID (groep 1-8)
Marijke Liefting
Vierdelige serie over het maken van beeldende lessen rond prentenboeken. Interactief voorlezen, met een beeldend vervolg. Aflevering 4 (slot): over kleurexplosies, met speciale aandacht voor taal en verhaal.
WEBSITE:
– Lessuggesties (spatten, druppen, knipen)
– Links


31 Webtools zonder account
SOCIALE MEDIA, WEBTOOLS (team)
Erwin Klaasse
Over het veilig inzetten van webtools in de les en het samen onderwijs maken op kindervriendelijke blogs. Via infographic en chatsessie naar interactieve projecten, samenwerking en dialoog.

34 Puntjes op de i
SCHRIJVEN, HANDSCHRIFT
Annie Leisink, Dick Schermer
Hoe en waar zetten kinderen de i-punt? En zegt dat iets over het kind zelf? Onbetekenend of veelzeggend? Kort analysemodel, met drie toepassingen in de schoolpraktijk.

39 Win een taart voor je team! Praxis is jarig! En dat vieren we!
LEZERSACTIE
Geef oude nummers van het Praxisbulletin een nieuw leven, maak daar een foto van en win misschien een taart voor je team.


40 Lied van de maand: Samen naar een feestje
LIED, FEEST, KERSTMIS (Groep 6-8)
Hans Aalbersberg
WEBSITE:
– Melodie, karaokeversies, lessuggesties