Praxis Bulletin — Jrg. 29 (september 2011) Nr. 1

5 Dapper en strijdlustig!
LEESBEVORDERING, GESCHIEDENIS, ICT & VIERING (groep 7-8)
Martine Vaandrager
Heldenonderzoek, met behulp van de geschiedeniscanon van Nederland. De kinderen maken een heldenbox en presenteren hun helden op de Heldententoonstelling. Heldhaftig bovenbouwproject voor de Kinderboekenweek.
WEBSITE:
– 6 opdrachtkaarten over helden


10 Superhelden!
VIERING (groep 1-3)
Inez van Goor
Uitdagend onderbouwproject voor de Kinderboekenweek, waarbij de kinderen worden omgetoverd tot superhelden. Met afsluitend superheldendiploma!
WEBSITE:
– Recept superheldenkoekjes


14 We gaan schatzoeken…in onszelf!
PEDAGOGISCH KLIMAAT & SOCIAAL-EMOTIONELE ONTWIKKELING (groep 1-3)
Hieke van der Werff
Aan de hand van de deugd `Moed’ geeft dit artikel een praktijkvoorbeeld om het beste uit kinderen te halen, op het gebied van innerlijke kwaliteiten. Eenvoudige strategie‘n rondom deugden.

18 Bijzondere gesprekken met ouders (1) – Waar gaat dit gesprek heen?
COMMUNICATIE & ZORGVERBREDING (team)
Esther van Efferen-Wiersma
Aflevering 1: over het bespreken van een vermoeden met ouders. Met aandachtspunten voor gesprek en aanpak.

22 Natuurkalender (1) – Buiten in september
NATUUREDUCATIE (groep 4-8)
Maarten de Jongh
Natuurkalender in negen afleveringen. Met elke maand suggesties voor eigen natuurbeleving, waarnemingen en activiteiten. Aflevering 1: september.

24 `HŽ, de teevee praat terug!’
MULTIMEDIALE TOEPASSINGEN & TAALONTWIKKELING (groep 7-8)
Laura Loupatty

Hoe brengt u een interactief verhaal via Skype in uw klas? Praktijkvoorbeeld over hoe u ICT op een creatieve manier kunt inzetten in uw onderwijs. Met stappenplan voor voorbereiding en organisatie. Unieke samenwerking tussen bovenbouw en kleutergroep!
WEBSITE:
– Filmpje over het Skype-verhaal, plus inleidende tekst


28 Weer in een Nederlandse klas
ZORGVERBREDING, PEDAGOGISCH KLIMAAT & SOCIAAL-EMOTIONELE BEGELEIDING (team)
Hans Hardeman
Hoe vangt u een leerling uit een andere schoolcultuur op? Alle ins en outs over opvang en begeleiding van een kind, dat in het buitenland gewoond heeft.

32 Ik kan tekenen (1) / ‘…teken ik dat lukt altijd!’
BEELDENDE VORMING (groep 4-8)
Ino de Groot
Nieuwe, vierdelige serie `Ik kan tekenen’. Aflevering 1: beschrijving van een leerlijn, die kinderen houvast biedt bij het tekenen van mensfiguren. Met goed gekozen stappen overwint het kind de materie.
WEBSITE:
– Vervolglessen, plus theoretische onderbouwing


39 Het prikbord
TWEETS (team)
Liesbeth Rosendaal
Het Praxisbulletin op Twitter

40 Lied van de maand: Megamier
MUZIKALE VORMING (groep 3-5)
Jan de Haan
WEBSITE:
– Melodie, karaokeversie, lessuggesties