Praxis Bulletin — Jrg. 27 (januari 2010) Nr. 5

Special: OP IS OP! THEMABOEK OVER DUURZAME ONTWIKKELING

5 Duurzaam leren
TEAM
Jan Pronk

9 I teach the future

TEAM
AndrŽ de Hamer
Leren voor duurzame ontwikkeling…Het klinkt zo eenvoudig. Maar is dat ook zo? Wie zich verdiept in dit boeiende concept, die ontdekt, dat duurzame ontwikkeling tamelijk complex is.

12 Naar een didactisch model voor duurzame ontwikkeling
TEAM
Gerben de Vries, AndrŽ de Hamer
In dit artikel wordt een beschrijving gegeven van een didactisch model voor lessen duurzame ontwikkeling. Gebruik van het model is een mooie manier om leerlingen en leerkrachten en schoolleiders te laten nadenken over de toekomst.

19 Duurzame ontwikkeling in de kerndoelen
TEAM
Petra Jansen
Wie bij duurzame ontwikkeling denkt, dat er wŽŽr wat nieuws in het onderwijs wordt ‘gedumpt’, heeft het mis. Duurzame ontwikkeling staat al in de kerndoelen en komt in allerlei methodes aan bod. Soms letterlijk, maar vaak ‘verpakt’ in een ander jasje. Bijvoorbeeld binnen aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs en techniek. In dit artikel geef ik u een overzicht van waar duurzame ontwikkeling in de kerndoelen aan bod komt.

23 Hoe duurzaam is uw basisschool?
TEAM
Gerben de Vries
Dit artikel geeft een beschrijving van een onderzoeksinstrument, waarmee wordt bepaalt hoe duurzaam uw basisschool is. Gebruik van het instrument is een goede start voor het neerzetten van duurzaamheidsbeleid.

30 Het ministerie van Aarde, Mens en Winst
SCHOOLBREED PROJECT
Pepijn Dousi
People, planet, profit…Drie Engelse woorden, die we de laatste jaren steeds vaker horen, in combinatie met duurzame ontwikkeling.

32
Het ministerie van Aarde, Mens en Winst
SCHOOLBREED PROJECT
Pepijn Dousi
Handleiding

33 Afdeling : Aarde
SCHOOLBREED PROJECT (Groep 1-3)
Antoinette van Nierop
Naar aanleiding van de algemene introductie voor de hele school – waarin de brief van de minister-president is voorgelezen en de ecozak (tas) is uitgedeeld gaan de lessen in de groep van start. Bij deze lessen horen de spullen, die in de ecozak zitten. De kinderen van de groepen 1,2 en 3 krijgen een zak (tas) mee, die gaat over het thema: Aarde. Hierin zitten materialen en opdrachten, die horen bij dit thema.

40 Afdeling: Mens
SCHOOLBREED PROJECT (Groep 4-5)
Inez van Goor
Naar aanleiding van de algemene introductie voor de hele school – waarin de brief van de minister-president is voorgelezen en de ecozak (tas) is uitgedeeld gaan de lessen in de groep van start. Bij deze lessen horen de spullen, die in de ecozak zitten. De kinderen van de groepen 4 en 5 krijgen een zak (tas) mee, die gaat over het thema: Mens. Hierin zitten materialen en opdrachten, die horen bij dit thema.

49 Afdeling: Winst

SCHOOLBREED PROJECT (Groep 6-8)
Martine Vaandrager
Naar aanleiding van de algemene introductie voor de hele school – waarin de brief van de minister-president is voorgelezen en de ecozak (tas) is uitgedeeld gaan de lessen in de groep van start. Bij deze lessen horen de spullen, die in de ecozak zitten. De kinderen van de groepen 6-8 krijgen een zak (tas) mee, die gaat over het thema: Winst. Hierin zitten materialen en opdrachten, die horen bij dit thema.

59 Ik & Jij = Wij

THEMAPROJECTEN PER BOUW (Groep 1-2)
Minke Marijs, Martine Vaandrager
Een verhalend ontwerp over sociale betrokkenheid. Doelen en speerpunten.

67 Beestje, waar ben je?

THEMAPROJECTEN PER BOUW (Groep 3-4)
Liesbeth Rosendaal
Een project over bedreigde diersoorten.

77 Op is op en weg is weg!

THEMAPROJECTEN PER BOUW (Groep 5-6)
Pepijn Dousi, Liesbeth Rosendaal
Een project over alternatieve energie.

88 Op is op!

THEMAPROJECTEN PER BOUW
Jan de Haan
Lied.

90 Beperkt houdbaar

THEMAPROJECTEN PER BOUW (Groep 7-8)
Floor Koedam
Een project over het verduurzamen van voedsel.