Praxis Bulletin — Jrg. 26 (januari 2009) Nr. 5

Themaboek: SPEEL JE ROL: idee‘n voor het schoolpodium
Praxisbulletin 26-5 is een themaboek, getiteld “Speel je rol!”. Het biedt tal van suggesties, tips en achtergrondinformatie voor week- en maandsluitingen, eindmusicals en andere podiumuitvoeringen. Afgewisseld met humoristische columns. Met vele liedjes op de website.


7 Drama is speelplezier
TEAM
Niek Sonneveld
Dit themaboek heeft tot doel, dat het de lezer inspireert tot het maken van podiumproducties in een educatieve setting, passend bij (en bedacht en uitgevoerd door) groepen in de basisschoolleeftijd. Met muziek, dans, beeldende middelen, drama en multimedia. Met een originele en verrassende inhoud. met een kop en een staart. En… het aanzien alleszins waard!

9 Groot gebibber

TEAM
Niek Sonneveld
‘Je bent toch niet bang, collega?’ werd mij gevraagd, toen ik bij de koffie wat filosofeerde over de volgende ‘musical’, die ik over enige tijd met de groep zou moeten presenteren. ‘Bang? Angst? welnee! Nou ja, wel spannend natuurlijk. ook voor de kinderen. Want het is toch elke keer weer een hoop gebibber.’ Groot gebibber…HŽ, dat was nu eens een mooie thematiek!

12 Alle goede dingen bestaan
TEAM
Niek Sonneveld
‘…uit drie‘n’, zult u direct zeggen. Maar ook het feit dat ‘goede’ dingen bestaan, is belangrijk. En we bedoelen dan: dingen, die al eerder zijn bedacht en waar de lezer zijn (of haar) voordeel mee kan doen. We hebben die dingen verdeeld in…drie‘n. Publiek, Techniek en Podium.

15 Ander Brainen
TEAM
Niek Sonneveld.

16 De rode draad wetenschappelijk benaderd
TEAM
Niek Sonneveld
Wil je een musical? Neem dan een rode draad! Dat is vaak de tip van de ervaren schoolregisseur. De rode draad is het thema. En daar bedenk je scnes bij. Inkaderen stimuleert de creativiteit! Maar zo gemakkelijk is dat allemaal niet. Bovendien is mijn ervaring, dat je soms beter eerst scnes kunt bedenken (of verzamelen) en er dan pas later een rode draad aan vast kunt knopen. Dus is het tijd voor definities, onderzoek, zin en onzin over rode draden en…bewijzen!

19 Een musical, een rampenoefening
TEAM
Niek Sonneveld

20 Succes is ook een truc
TEAM
Niek Sonneveld
U wilt toch dat de musical een succes is? Dat het publiek, de spelersgroep en het productieteam na afloop tevreden zijn? dat men verwonderd zegt: het was niet alleen leuk, maar het was ook goed? Pas dan een paar trucs toe. Of noem het: verstandige tips. Alle tips in dit artikel gaan over uw musical, maar hebben eigenlijk tot doel het publiek gerust te stellen en iets herkenbaars te geven. Het publiek voelt zich daardoor prettig en zal bereid zijn alle eer aan het podium te geven. De spelers krijgen daardoor de kans hun verhaal in een goede sfeer te vertellen. En dat betekent direct kwaliteitswinst.

22 Een buis in de grond
REIZEN GROEP 5-7
Dick de Haan
Heb je ooit gedacht wat er allemaal kan gebeuren, als je je fietssleuteltje kwijtraakt? Wist je dat zo’n onopvallende, vieze rioolbuis eigenlijk de toegang vormt tot een heel andere, avontuurlijke wereld, vol piraten en vreemde gebeurtenissen? Is het maar verzonnen of gebeurt het echt?

31 De wet van de zingende nicht
TEAM
Niek Sonneveld


32 Circus Hatsjekidee!
CIRCUS GROEP 1-4
Idtje Koppers
Circus Hatsjekidee geeft een voorstelling. Maar…waar is de dirigent van het circusorkest gebleven? Naast alle artiesten die gaan optreden, zou dit de rode draad in het verhaal kunnen zijn.


40 De verdwenen kleuren
KLEUREN GROEP 1-8
Kees van Damme


49 Een musical voor de hele school: een uitdaging!
TEAM
Niek Sonneveld


50 De koning komt op bezoek!
GEMEENSCHAPSZINS GROEP 4-6
Frans van de Goor, Jan de Haan


58 Prinses Lamelos
SPROOKJESMIX GROEP 3-5
Ilona Horv‰th
Het theaterstuk Prinses Lamelos is een mix van bekende sprookjes, met een verrassende wending. Het spel wordt ingeleid door een verteller. En prinses Lamelos gaat – in de vorm van verschillende podiumactiviteiten (zoals pantomime, toneelspel en rap) – door het verhaal.


65 Alles Pink
TEAM
Niek Sonneveld


66 Retourtje verleden tijd
REIZEN IN DE TIJD GROEP 5-8
Floor Koedam
Een tijdreis biedt aantrekkelijke mogelijkheden voor op het podium. In het ‘verhaal’ van deze musical wordt een professor met een tijdmachine opgevoerd. een groep kinderen wil – tegen de zin van de leerkracht – graag aan zijn experimenten meedoen. er worden verschillende tijdreizen gemaakt. En uiteraard gaat er iets fout… Door het werken met zogenoemde dramakaarten kunne groepjes kinderen hun eigen tijdreizen grotendeels zelfstandig vormgeven.


78 De juf en de tovenaars
EEN MAGISCH SPEKTAKELSTUK GROEP 1-2
Niek Sonneveld
De titel geeft al aan, dat dit stuk voor de kinderen iets bekends zal bevatten: een juf, dus een school, een klas met kinderen. Een veilige en herkenbare situatie, waar elke dag opnieuw allerlei dingen gebeuren. De klas als thema, als rode draad. Tegelijkertijd gaat het ook over tovenaars, dus magie fantasie, onmogelijke dingen, rare gebeurtenissen. De juf en de tovenaars zal dus gaan over rare dingen in de klas.


84 Dat had je gedroomd!
DROMEN GROEP 5-8
Floor Koedam
Bij dit thema kan gewerkt worden aan een gevarieerde presentatie, met onderdelen, die inhoudelijk door de kinderen zelf worden bepaald. iedereen droomt wel eens. En iedereen heeft ook wel herinneringen aan dromen en voorstellingen bij dagdromen. tenslotte is in dromen alles mogelijk.


91 Het is niks, maar de lijst is mooi
TEAM
|Niek Sonneveld


92 Dit boek is niet af…een lied als volgende rode draad
TEAM
Niek Sonneveld
Dit is het laatste hoofdstuk. Het boek is ten einde. Wat begon met Groot Gebibber – over het maken van podiumproducties op school – is een bonte verzameling prachtige idee‘n geworden, die op zich weer kunnen leiden tot vele nieuwe idee‘n.


94 Finale
TEAM
Niek Sonneveld
Het grote slotlied wordt net zo vaak herhaald totdat iedereen in een grote polonaise rondhost!

95 Meer over drama en spel in het basisonderwijs

TEAM
Floor Koeman