Praxis Bulletin — Jrg. 25 (februari 2008) Nr. 6

3 Op zoek naar kriebelbeestjes!
TAAL (groep 1-2)
Dorien Stolwijk & Marian Bruggink
Over het spelenderwijs stimuleren van taalontwikkeling bij jonge kinderen. Uitgewerkt voorbeeldthema in vijf fasen. Van betekenisvolle startactiviteit tot evaluatie.

8 Circus Spring-Sprong vermist!
DRAMATISCHE WERKVORMEN (groep 5-6)
Barbara Raadsen
Hoe een eenvoudige knipselkring kan leiden tot een groot, creatief, didactisch ontwerp. Beschrijving van een leerlinggestuurd project.

12 Van keuzeopdracht tot presentatie
WERELDORIèNTATIE (groep 7-8)
Jacquette Meijerink
Anders aan de slag met keuzeopdrachten, die uitmonden in presentaties met geheel eigen accenten. Over procesgericht werken, met positieve neveneffecten op motivatie, taakgerichtheid en leerprestaties van kinderen.

16 Aan de bal!
TECHNIEK & WERELDORIèNTATIE (groep 5-8)
Floor Koedam
Stuiterend ballenproject, met een tentoonstelling als afsluiting. Over technisch ballenonderzoek, ballenproefjes en creatief zijn met ballen.

20 Wie de hoed past…
CONCEPTUELE TAALONTWIKKELING (team)
Anite van Oijen, Nanja Morlog & Sabine Schouten
Denken kun je leren! Over het geven van denklessen op de basisschool via technieken, die Edward de Bono heeft ontwikkeld. Beschrijving van de methodiek, met voorbeeldactiviteiten.

25 Insectenhotels en stuntvliegers
NATUURONDERWIJS (groep 1-8)
Maarten de Jongh

Over natuurbeleving naast de schooldeur. Aflevering 1: direct toepasbare mogelijkheden om verbluffende topervaringen op te doen met wilde bijtjes, hommels en zweefvliegen. Zelfs in een natuurarme omgeving.

30 Pippi’s in de klas
WERELDORIèNTATIE, DIDACTISCH ONTWERP & THEMAPROJECT (groep 4-5)
Maril Heijen
Een boekje over Pippi Langkous dient als voorbeeld hoe u het leerstofaanbod met hoekenwerk kunt vormgeven. Beschrijving van de hoeken, waarbij de reguliere lesstof gekoppeld is aan het onderwerp ‘Pippi’.

35 Tip: Soldeerhulpje
Rien van Wezel

36 Lied van de maand
MUZIKALE VORMING (groep 5-8)
Hans van Eerden
Als ik mijn zin niet krijg …