Praxis Bulletin — Jrg. 24 (oktober 2006) Nr. 2

3 Logopedische problemen in de klas (2)
ZORGVERBREDING (team)
Inge van de Sande & Elise Huesmann
Aflevering 2: Stotteren. Over logopedische stoornissen bij basisschoolkinderen en het belang om die tijdig te herkennen. Met uitgewerkt praktijkvoorbeeld.

8 Adaptieve beeldende vorming
BEELDENDE VORMING & ADAPTIEF ONDERWIJS (team)
Fred Teunissen & Irma van Hoorik
Suggesties om te werken aan een gerichte, beeldende ontwikkeling van kinderen, waarin ze hun eigen beeldende talenten kunnen exploreren en ontwikkelen.

13 Graven naar het verleden, graven in de tekst
LEZEN (groep 4-8)
Bart de Haan
Over het oefenen van leesstrategie‘n in een geschiedenistekst. Een praktijkvoorbeeld.

16 ‘Meester, ik heb een meesterwerk gemaakt!’
KUNSTEDUCATIE & ONTWIKKELINGSGERICHT ONDERWIJS (groep 1-2)
Martin van der Heijden
Beschrijving van een ontwikkelingsgericht kunstproject voor kleuters.

20 Waarvan is het gemaakt?
AANVULLING PRETPAKKET: TECHNIEK (groep 7-8)
Bert Munsterman

22 Sneller, leuker en effectiever leren
LEERSTRATEGIEèN & ATTITUDEVORMING (groep 7-8)
Marion van de Coolwijk & Anneke Bezem
Het aanspreken van het beelddenkend vermogen van kinderen en het gebruik van beide hersenhelften leiden tot betere kennisoverdracht. Pleidooi voor een cultuuromslag.

26 Tv-station Actueel Nederland
WERELDORIèNTATIE & DRAMATISCHE VORMING (groep 5-8)
Hanneke Venema
Verhalend ontwerp rond het maken van een heus tv-station met een verrassende programmering!

30 Speelplezier met herfstmaterialen
WERKEN IN HOEKEN & ONTWIKKELINGSGERICHT ONDERWIJS (groep 1-2)
Margot Wouterse-Schmitz
Themaproject voor actief leren en ontwikkelingsgericht begeleiden van kleuters. Over speelleeromgeving, (begeleide) activiteiten, hoekenwerk en begeleiding.

35 Tips: Timmerhout/Lijmpotjes vullen

36 Lied van de maand : In het bos
MUZIKALE VORMING (groep 1-3)
Gerard Willems